Mocht je net je rijbewijs hebben gehaald, dan zal je wellicht nog nooit van de Lancia Delta hebben gehoord. Ben je daarentegen al wat ouder, dan zal een nostalgisch gevoel je wellicht bekruipen bij het horen van die naam. Ooit maakte de wagen furore als meest succesvolle Lancia-auto. Dat kwam niet zo zeer door een uitgekiende marketingcampagne, maar de innovatieve vondsten die pas later navolging kregen. Opvallend genoeg gaat de Lancia Delta een revival beleven in de vorm van een elektrische uitvoering.
De revival van de Lancia Delta
Terwijl andere producenten van compacte gezinswagens zich kosten nog moeite spaarden om hun modellen aan de man te brengen, had Lancia een model wat zichzelf verkocht. Dat kwam vooral door slimme vindingen als de VR-motor, een V6 of bewegende spoilers. Kortom, het merk was zijn tijd ver vooruit en wist daar prima van te profiteren. Zo maakte de Lancia Delta als een van de eersten gebruik van de twincharge-techniek en introduceerde het merk als eerste de vijfversnellingsbak.
Oud succesnummer in een nieuw jasje
Ondanks het onmiskenbare succes van de wagen was het niet onbeperkt houdbaar. Toch gloort er hoop voor de liefhebber van nostalgie: de wagen komt namelijk terug voor een ware rival. Van de brandstofmotor heeft men in ieder geval afscheid genomen en dus maakt de ronkende motor van destijds plaats voor het zachte gezoem van een indrukwekkende accu.
Nostalgie is in trek
Dankzij de berichtgeving van Lancia ‘Commendatore’ Luca Napolitano weten we dat Lancia werkt aan de terugkeer van het legendarische model. Dat men bij Lancia er juist voor kiest om de Delta nieuw leven in te blazen is overigens minder opmerkelijk dan je zou denken. Zo is er duidelijk vraag naar oude modellen, bovendien kan het merk het niet maken om een van de meest succesvolste wagen uit haar geschiedenis te laten verstoffen. Daar komt bij dat men van mening is dat er eigenlijk heel weinig wordt gedaan voor de oudere autorijder. Een succesvolle herintroductie van de Lancia Delta zou dus wel eens een meesterzet kunnen zijn.
Solid-state accupakket
Voor de bouw van de nieuwe Lancia Delta maakt men gebruik van het nieuwe STLA-platform. Dit is eigenlijk niets meer dan een doorontwikkelde versie van het eVMP-platform. De wagen krijgt in ieder geval de beschikking over solid-state accupakketten waarmee – in theorie althans – een actieradius van 700 kilometer mogelijk is.
Nog meer nieuws van Lancia
Voordat het zover is komt Lancia nog met een andere wagen: de Ypsilon. Het is de opvolger van de huidige Ypsilon, de enige wagen in het assortiment van Lancia. Dat nieuwe model is overigens nu al legendarisch te noemen. Het zal namelijk de allerlaatste Lancia zijn met een verbrandingsmotor. Het oude merk gaat met zijn tijd mee en vanaf 2026 zullen de Italianen alleen nog maar elektrische wagens produceren. Dat is dus goed nieuws voor het milieu. Voor degenen die nu al een nieuwe Lancia Delta willen bestellen is er wel wat geduld nodig: pas vanaf 2026 zal de nieuwe Delta van de band komen rollen.