China is een grote speler op de EV-markt
Overal ter wereld kiezen mensen steeds vaker voor elektrische auto’s. Nederland is daarop geen uitzondering. In 2022 waren maar liefst 23,5 procent van de nieuwe personenauto’s elektrisch, waarvan het merendeel rechtstreeks uit China komt. Het is geen verrassing dat China wereldwijd de hofleverancier van elektrische voertuigen is, met een productie van ongeveer 6 miljoen EV’s en plug-in hybrides alleen al in 2022.
Maar te midden van deze opwindende elektrische revolutie, ontstaat een intrigerend contrast. In de buurt van Hangzhou, op twee uur rijden van Shanghai, staan rijen met zorg vervaardigde elektrische auto’s nu bedekt met onkruid en stof. Wat is er aan de hand met dit gigantische autokerkhof in China?
Wat is er aan de hand?
Een van de oorzaken van dit gigantische autokerkhof in China is de razendsnelle innovatie in de EV-markt. Omdat nieuwe modellen snel verouderen, worden oudere auto’s gedumpt. Deze auto’s werden voornamelijk gebruikt als taxi’s, en aan het begin van de Chinese EV-markt werden de meeste auto’s ingezet voor autodeelvloten, terwijl maar weinig particulieren ervoor kozen om ze te kopen.
Bovendien konden veel Chinese fabrikanten eerst rekenen op overheidssteun, maar na het wegvallen daarvan, vielen de fabrikanten met bosjes om. Ter beeldvorming: Volgens Bloomberg zijn er van de 500 Chinese fabrikanten van elektrische auto’s in 2019, nog maar 100 over.
Keerzijde van de medaille
Dit autokerkhof in China is een visuele herinnering aan hoe snel de wereld van elektrische voertuigen evolueert. Hoewel sommige auto’s hier hun laatste rustplaats hebben gevonden, zal de elektrische revolutie in China en de rest van de wereld ongetwijfeld voortduren.
Dus, terwijl de wereld wordt veroverd door elektrische voertuigen, herinnert dit gigantische autokerkhof ons eraan dat elke revolutie zijn sporen achterlaat, zelfs als het betekent dat er af en toe een auto begraven wordt onder het stof van de vooruitgang.