Overweeg je een elektrische auto aan te schaffen, dan zul je willen letten op een aantal belangrijke punten. Zo zal de actieradius van belang zijn en naast de aanschafprijs zal ook de laadtijd belangrijk zijn. Kun je het betalen, dan kom je al snel in de buurt van een Tesla. Die vanzelfsprekendheid behoort, als het aan het Amerikaanse automerk Lucid Motors ligt, tot het verleden.
Tesla mag de borst nat maken
Het model Air van het Amerikaanse bedrijf belooft te gaan zorgen voor een ware revolutie. De wagen zou volgens de fabrikant een grotere actieradius hebben dan een Tesla Model 3 en ook nog eens beschikken over een korte laadtijd. Kijk, daar worden we blij van.
Het eerste productiemodel van het relatief onbekende merk wordt in september aan het grote publiek gepresenteerd. Natuurlijk zal elke fabrikant zijn eigen product de hemel in willen prijzen, maar in het geval van de Air is dat ook terecht. Een onafhankelijk onderzoek heeft aangetoond dat de actieradius van de Air inderdaad indrukwekkend is. Volgens de Amerikaanse richtlijnen kan de elektrische wagen op een volle accu een afstand van 832 kilometer afleggen.
Actieradius: minimaal 832 kilometer
De gemeten actieradius van 832 kilometer is overigens puur theoretisch. Op basis van de Europese WLTP-normen zou dit zelfs meer dan 900 kilometer kunnen zijn. Om deze prestatie neer te zetten heeft de Air de beschikking over een waanzinnig grote accu (900 volt) met een vermogen van naar keuze van 100 of 130 kWh.
Die specs zijn natuurlijk goed voor indrukwekkende prestaties. Zo beschik je over 1000 pk en zit je in 2.5 seconden al op 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 320 km/u. Als je daarnaast de omvang van de wagen ziet snap je dat dit niets minder dan formidabel is. Een ander groot pluspunt is de laadtijd. De Air presteert het om op dat punt Tesla compleet te vermorzelen. De laadtijd bedraagt namelijk 1930 kilometer per uur tegenover 850 kilometer per uur voor de Tesla.
Pittig prijskaartje voor de Air van Lucis Motors
Het enige probleem wat een succesvolle concurrentiestrijd in de weg kan staan is de prijs. De Air krijgt namelijk een fors prijskaartje. Voor Amerikaanse klanten valt dat nog goed te overzien. Zij betalen ‘slechts’ 60.000 dollar.
Dat is uiteraard de instapprijs. Europese automobilisten zijn een stuk duurder uit. Reken in ieder geval op een vanaf prijs van 100.000 euro. Een uitgebreidere versie met een nóg grotere actieradius gaat vermoedelijk 140.000 euro kosten. De prijzen zijn nog niet definitief, maar in september weten we ongetwijfeld meer.