Een van de meest gehoorde argumenten om een elektrische auto aan te schaffen is niet langer de subsidie, maar de lage kosten voor het onderhoud. De elektrische vierwieler zou door het beperkt aantal onderdelen onderhoudsvriendelijker zijn dan een wagen met een brandstofmotor. De vraag is of dit inderdaad klopt.
Lage onderhoudskosten ten opzichte van een brandstofmotor
Om maar direct met de deur in huis te vallen: ja, een elektrische motor heeft minder onderdelen. Zo ontbreken zaken als een olie- of luchtfilter, bougies, distributieriemen of koppelingen. Die hoef je dus niet te vervangen, bovendien is de manier waarop een elektromotor werkt veel eenvoudig dan de werking van bijvoorbeeld een benzinemotor. Dat zorgt dus voor aanzienlijk lagere kosten. Leuk voor de bezitter, maar veel interessanter is het om te weten hoeveel lager die kosten dan werkelijk zijn.
Tot 60 procent goedkoper
Vreemd genoeg blijken die besparing ver uiteen te liggen per merk. Zo stelt Ford dat men over een periode van vijf jaar maar liefst 60% kan besparen, terwijl dit bij Volkswagen ‘slechts’ 35% is. Daar moeten we wel bij aantekenen dat dit de gegevens zijn die de fabrikanten zelf opgeven. In dat geval zijn de cijfers van Volkswagen betrouwbaar te noemen, zij baseren zich namelijk op de uitkomst van een onderzoek door het Duitse Institut Für Automobilwirtschaft (IFA). Uit dat onderzoek komt naar voren dat de totale onderhoudskosten van een elektrische auto 3,2 procent lager uitvallen. Voor de goede orde: daarbij is dus geen rekening gehouden met eventuele subsidies of het gratis opladen.
Elektrische auto’s zijn soms ook duurder
Op basis van het dit onderzoek kun je dus zeggen dat een elektrische auto goedkoper is. Toch is dat slechts een gedeeltelijke constatering. Naast de gewone gangbare kosten voor het onderhoud, kan je ook extra kosten hebben aan zo’n moderne vierwieler. Ook een elektrische wagen is niet feilloos. Gaat er iets stuk dan zul je dan moeten vervangen. Je moet dus niet alleen kijken naar de kosten voor het gebruikelijke onderhoud, maar ook naar de slijtagekosten.
Bepaalde onderdelen van een elektrische auto kunnen namelijk defect gaan en dat zijn vaak niet de goedkoopste reparaties. Denk maar aan het vervangen van de wikkeling van een magneet of het vervangen van een complete magneet. Ook het vervangen van een defecte accucel kan een aardig prijskaartje hebben. De kans dat er een kostbaar onderdeel defect raak is overigens gering, maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden bij de aanschaf van een nieuwe elektrische wagen.