Natuurlijk klinkt het een stuk spannender om op een feestje te kunnen zeggen dat de nieuwste Ferrari toch best lekker accelereert, maar daar gaat het lang niet altijd om. De Audi RS e-tron GT is namelijk net zo indrukwekkend en is het eerste RS-model van de Duitsers wat volledig elektrisch is. Naast de sportieve rijeigenschappen is het ook een Gran Turismo. Nadat de wagen eerder werd getoond als prototype, dus zonder allerlei herkenbare stickers is de wagen nu helemaal af.
De Audi RS e-tron GT
De nieuwste Audi RS e-tron GT zagen we eerder al verschijnen in Endgame, toen nog – heel vreemd – inclusief het geluid van een verbrandingsmotor. Het huidige model is in feite niets anders dan een indrukwekkende Porsche Taycan, maar dan in een Audi jasje. Verschil is er overigens wel met de Porsche, de Audi is namelijk een stuk minder sterk kwa vermogen. Nu hoef je daar niet echt rouwig om te zijn. Je krijgt in ieder geval een indrukwekkend stuk techniek. Zo beschikt de Audi over een flinke accu die goed is voor 93,4 kWh. Met 598 pk kun je in ieder geval goed thuis komen. Mocht het toch nog net te weinig zijn, kan je de overboost-functie gebruiken. Je krijgt er dan spontaan 48 pk bij. Lekker vlot is de Audi ook: in 3.5 seconden zit je al op een snelheid van 100 km/u. Hoe lang je het gaat redden op één acculading is nog niet bekend, maar we verwachten een aangename actieradius.
Audi met een accu van 93.4 kWh
De batterijen zijn bij de Audi RS e-tron GT netjes weggewerkt in de bodem. Vooral als je gewend was aan de gewone Audi e-tron is dat een hele verbetering. Op zich is het logisch dat die verbetering is doorgevoerd. De RS e-tron GT is ontwikkeld als een EV en het dus geen tussenmodel is. Naast deze e-tron, komt er in een later stadium nog een kleinere elektrische SUV. Deze zal dan de Q4 e-tron gaan heten en is een stekker crossover. Deze Q4 wordt gebouwd op het MEB-platform wat je wellicht nog kent van de Volkswagen ID3.
Vanaf eind 2020 leverbaar
De Audi RS e-tron GT wordt in dezelfde fabriek geproduceerd als de Audi R8 en naar verwachting rollen de eerste exemplaren tegen het eind van het jaar van de band. Naast de actieradius zullen we ook nog even moeten wachten op de definitieve verkoopprijzen, maar die zullen naar verwachten een stuk lager liggen dan de 158.000 euro die je voor een Porsche Taycan Turbo mag aftikken.