Als je vriendengroep gek is van Formule 1, dan is de ultieme ervaring een Grand Prix bezoeken samen. Stel je bent zoiets van plan: waar begin je dan? En waar let je op? Kortom: hoe trek je het plan. Hier is alvast wat inspiratie voor je eerste Grand Prix bezoek!
Eerste Grand Prix-bezoek: goed begin…
Gemak of droomweekend? Met ruim twintig races over bijna de hele wereld, zijn de opties – variaties: heel divers. Terwijl een kortstondig bezoek aan Zandvoort bijvoorbeeld prima in een dagtrip te plannen valt, zullen verdere reizen een roadtrip betekenen. Tenzij je het vliegtuig neemt en een auto huurt natuurlijk, maar dan reis je alsnog veel af.
De kaartjes kopen… begin er vroeg mee
Je agenda’s afgestemd? Het begint bij je eerste Grand Prix bezoek met het kopen van kaartjes: weten wat je in huis haalt als het ware. Wat zijn de voorwaarden? Wanneer ontvang je de kaartjes? Sommige promotors sturen die pas tien dagen voor event – good to know. Ook heb je general admission tickets – in dat geval geen genummerde plek op de tribune, maar vrije staanplaatsen. Je bent vrijer, maar first come first serve, want er zijn zones, staplaatsen zogezegd. Een klapstoeltje is dan een idee, maar houd er rekening mee dat sommige mensen heel erg vroeg voor de poort staan om beste plekken te veroveren (om zes of zeven uur in de ochtend…)
Ook hier geldt: vermijdt louche verkooppunten slash handelaren, wees op je hoede. Sommige lijkt er geen andere weg zoals bij een uitverkochte GP. Maar toch, in het geval van Zandvoort worden kaartjes gepersonaliseerd om lucratieve doorverkoop juist in te dammen. Toch iemand gevonden lastminute? Ervaring leert dat opnieuw personaliseren bij topdrukte niet altijd gemakkelijk gaat.
Tenslotte: Om de verkoop vroeg te stuwen, bieden officiële verkooppunten kortingen, tot aan het einde van een jaar voor de GP. Het slimste is dus om vroeg van tevoren te boeken.
Eerste Grand Prix bezoek: de eindbestemming
Je eindbestemming –het circuit to be precise – daarover valt ook wat te vertellen. Want waar zit je precies bij je eerste Grand Prix bezoek? Hoe is het zicht op circuit en bochten daar? Een foto vanaf de tribune vinden op google – het schept toch een indruk.
Enig zicht op een scherm helpt met zien wat er elders gebeurt, maar je moet er niet teveel van verwachten. Als je niet direct de hoofdprijs wegtikt voor een overdekte tribune bij start-finish, dan is het zicht op een scherm des te belangrijker vooralsnog, vooral bij de goedkopere zilver- en brons tickets. Mocht de website van de ticketaanbieder niet de schermen markeren op de plattegrond met tribune-nummers of -letters: Googlen naar iets als: ‘map + circuit’. Dit verschaft doorgaans alsnog zulke belangrijke informatie.
Verwacht niet veel van je internetverbinding zodra je op het circuit zit – door de massale toestroom van mensen is het zelden werkend. 5G is te overwegen, maar geen garantie – beste om dat van tevoren uit te zoeken dus.
Terplekke kun je te maken krijgen met factoren als het weer. Ponchos meenemen is wellicht verstandig.
Niet te zwaarbepakt naar het circuit is eveneens wijs, want je gaat kilometers maken. Een volle koelbox kan om de beurt wel, maar stem dit af voorhand. Ook dan is het voorhand weten of dat mag belangrijk: in België is dat bijvoorbeeld geen probleem, Oostenrijk ook niet. Bij Zandvoort daarentegen mag het niet.
Vervoer naar je eerste Grand Prix bezoek…
Vliegen en auto terplekke huren bij je eerste Grand Prix bezoek? Of juist om de beurt kilometers achter stuur vreten met een roadtrip! Ook kun je kiezen voor een all-inclusive reispakket, waar vervoer van- en naar circuit – dan wel met (of zonder) verblijf bijgerekend zit. Ook in dit geval zal je lang in de bus vertoeven en route naar een Europees circuit. Voor verdere bestemmingen regelen reisorganisaties ook vervoer van en naar het circuit – goed lezen, deals vergelijken, en eerdere ervaringen van klanten lezen: neem je tijd.
Als je met de auto komt, dan is vaak de omgeving voor één weekend lang omgetoverd tot één grote betaalde parkeerplaats. Ergens je auto op geluk parkeren is onverstandig. Nu is zo een sfeervolle wandeling langs de oranjecamping vermaak an sich – men komt met tenten, banken en soundsystemen feestvieren. Maar toch, zeker op een circuit als Spa-Francorchamps maak je op een dag vele kilometers. Checken wat de bij tickets aangeboden parkeerkaarten inhouden voorkomt verrassingen – de organisatie werkt vaak met gekleurde vakken.
Op je eigen houtje door Europa cruisen? Dan is een bezoek aan Google Maps of aan de website van de ANWB sowieso je bread and butter. Zo voorkom je terplekke onaangename verrassingen omdat een vereist papier ontbreekt, denk aan vignetten of milieustickers. Het kost doorgaans een stuk minder dan een boete onderweg. Dat laatste is bij doortrappen tijdens ‘de race naar de race’ ook van belang – de verkeersregels (en boetes) verschillen nogal per land.
Wanneer eerste Grand Prix bezoek boeken … ?
Liefst zo vroeg mogelijk dus. Zeker met accommodaties, qua prijs én keuze. Het hangt af van de locatie ook. Nu zal je nabij een grote stad gemakkelijker in het grand prix-weekend een betaalbaar hotel vinden. In sommige gevallen wordt dat lastiger naarmate de datum nadert – sterker nog: de gunstige locaties boekt men heel ver van tevoren. Wat nog overblijft zal je in extreme gevallen voor enkele nachten duizenden euro’s kunnen kosten.
Accommodatie en locatie
Camping, hotel of toch Airbnb? Een hostel behoort ook tot de mogelijkheden, of iets wat er tussenin zit: een heel bescheiden hotelletje tijdens de lange rit richting het circuit. Een auto maakt je aanzienlijk flexibeer: want als je vervoer ter plekke hebt zelf, dan kun je binnen een straal van 50 á 75 kilometer kiezen waar je overnacht. Dat is prijstechnisch ook gunstig.
Lees meer: dit is het vermogen van Max Verstappen.