Ongeveer twee weken geleden zijn we afgereisd naar het Friends of MX-5 European Training Event in heerlijke zonnige Barcelona om daar samen met coureurs van verschillende nationaliteiten een 2 daagse training te volgen.
Het doel van het weekend was om jezelf als coureur te plaatsen voor de Global MX-5 Cup op het racecircuit Mazda Raceway Laguna Seca in Californië. Van de 20 coureurs die zich geselecteerd hadden mochten er slechts 5 mee naar Californië. Wij van Gewoonvoorhem mochten de hele training meedoen, maar helaas konden we ons niet kwalificeren;)! Maar wel een hele mooie ervaring, want deze keer hebben we niet alleen gereden in de ‘normale’ versie van de MX-5, maar ook de MX-5 Global Cup Car en dat is echt wel heel leuk rijden.
Als klein landje vertegenwoordigden we ons goed met maar liefst 4 kanshebbers voor de finale: András Király, Kevin van der Slik, Youri Verswijveren en Boris Spoelstra.
Kwalificeren voor het Friends of MX-5 European Training Event
De 20 coureurs zijn niet zomaar uitgekozen om mee te doen aan de training. Deze heren hebben zich voorafgaand het evenement op verschillende manieren gekwalificeerd. Zo hebben 3 coureurs zich gekwalificeerd middels de iRacing European MX-5 Cup en 3 coureurs via iRacing simulators op evenementen.
Via de MX-5 National Real Race Series hebben er zich nog 7 coureurs gekwalificeerd en nog 7 coureurs uit verschillende landen kregen een wildcard om zich te bewijzen op het event in Barcelona.
Dat maakt in totaal 20 man, deze 20 man werden ‘overall’ beoordeeld tijdens het Friends of MX-5 European Training Event. Er werden dus geen tijdsritten gereden, er werd meer gekeken naar hoe goed je als coureur leerpunten oppakte, maar ook hoe je overkwam en jezelf presenteerde en natuurlijk je rijvaardigheden in de MX-5.
De training!
De avond voor de eerste trainingsdag kregen we een welkomsdiner in het centrum van Barcelona. Natuurlijk hadden we met de Nederlandse mannen een mooi plekje weten te bemachtigen met een gezellige avond als gevolg! Het werden geen late uurtjes want de dag erna moest er gepresteerd worden!
De eerste dag op het Parcmotor Castellolí circuit bestond uit driften, precisie-rijden, iRacing, een fysiek parcourtje en op het racecircuit rijden met de Cup Car, een volle en intensieve dag dus!
De plek waar we gingen driften was een grote open plaat met een soort van gladde laag eroverheen waardoor de banden geen goede grip krijgen. We reden een ronde langs verschillende pionnen, dit moesten we ‘driftend’ doen, na een aantal keer te veel gas geven waardoor we om onze as heen draaiden lukte het ons dan eindelijk om een aantal rondjes te driften, mooi man!
Daarna kwam het dynamisch en precisie-rijden, dit deden we op een kleiner circuit naast het raceciruit. Hier kregen we onder andere uitleg over het nemen van bochten, de ideale lijn en het schakelen. Langzaam de bocht in en weer snel eruit! En natuurlijk voor de bocht klaar zijn met je handelingen, zodat je je volledig kan focussen op na de bocht.
iRacing
Dit was ook een onderdeel van de training, iRacing. Eerlijk gezegd, voor ons geheel nieuw. iRacing bestaat sinds de zomer van 2008 en had tijdens de opstart als doel: entertainment en training voor echte coureurs. Tegenwoordig heeft iRacing een groot aantal samenwerkingsverbanden met race-organisaties waaronder de SCCA, NASCAR en IndyCar. Je kan dus als sim racer een hele carrière opbouwen, wel heb je een stuur en een computer nodig die het spel trekt!
En toen was het tijd.. we mochten eindelijk het circuit op met de Mazda MX-5 Global Cup Car, helm op en gaan! De Cup Car maakte heel wat meer herrie dan de normale MX-5, een heerlijk geluid voor op het circuit.
De dag werd afgesloten met een diner in de Mazda Space in het centrum van Barcelona. Hier stonden verschillende modellen van Mazda gepresenteerd en ook het (hele mooie!) Koeru concept was te bewonderen.
Ook werden die avond de 10 coureurs bekend gemaakt die door waren naar de tweede dag. Het resultaat was wat karig want slechts 1 Nederlander, Kevin van der Slik, was door naar de tweede dag.
De tweede dag op het Parcmotor Castellolí circuit bestond uit karten en voor een tweede keer het racecircuit op met de Cup Car. Aan het einde van de dag werden de 5 finalisten bekend gemaakt.
Na alle leerpunten van de dag ervoor was het tijd om weer te knallen op het circuit, we hadden flinke vooruitgang geboekt en dat maakte het rijden ook veel leuker. Na een ronde of 20 zat het erop. Een mooie middag!
Van de 10 coureurs ging de helft door naar Californië, helaas was het resultaat verre van wat we gehoopt hadden.. Geen Nederlanders door naar de Global MX-5 Cup op het racecircuit Mazda Raceway Laguna Seca. Maar, en dan denk ik dat ik voor alle Nederlanders spreek, wel een top weekend gehad!