Na het testen van de BMW F 850 GS, was het nu tijd voor de grote broer en het best verkopende, BMW Motorrad model: de BMW R 1250 GS. Het modeljaar 2019 is ten opzichte van het vorige model, de R 1200 GS, vooral motorisch aangepakt. Niet heel gek aangezien het vorig model, de R 1200 GS, al een über goede fiets was.
De eerste en grootste wijziging is gelijk aan de naam te zien, met een verhoging van de cilinderinhoud van 1.170cc naar 1.254cc. Daarbij is BMW zijn ShiftCam technologie toegevoegd om te zorgen voor meer koppel en vermogen.
Waar de R 1200 GS, 120 pk en 125 Nm koppel leverde heeft de R 1250 GS de sprong gemaakt naar 136 pk en 143 Nm. Een hele goede verbetering die het gat met een aantal concurrenten een heel stuk kleiner maakt. Iets wat een puntje van kritiek was bij de R 1200 GS. Dat niet alleen, ook zorgt dit voor meer efficiëntie op het gebied van verbruik.
Looks
Qua looks is de BMW R 1250 GS niet echt verschillend ten opzichte van zijn voorganger.
Wel is het kleuren TFT scherm, die overigens prachtig is, nu standaard. Als je eerder onze motor reviews gelezen hebt zul je weten, wij zijn hier fan van! Het geeft de motor gewoon een veel nieuwere look en het TFT-scherm van BMW is misschien wel de mooiste die er is.
De eerste meters
De overstap van de ene naar de andere motor was behoorlijk. Van een lage Harley Davidson Fat Bob naar de BMW R 1250 GS. In het begin is het even wennen aan de zachte vering -die overigens elektronisch te verstellen is door middel van verschillende rij-modi.
Toch went de motor snel en wanneer je dat eenmaal bent kun je ermee lezen en schrijven. Denk hierbij aan door het verkeer heen manoeuvreren, stoepje op en af of een kort bochtje maken, dit alles met volledige controle. Op het circuit rijden na is het een alleskunner en een natte droom voor de openbare weg.
Aan vermogen ook geen tekort. De al eerder genoemde 136 pk en 143 Nm koppel schieten de BMW R 1250 GS richting de 200, niet heel veel later zit de fiets wel tegen zijn limiet. En ja, in z’n twee trek je ook gewoon nog het voorwiel los als je hem even flink opentrekt.
Ook al zit je hoog op de BMW R 1250 GS is de motor heerlijk wendbaar. Door de hoge zitpositie is die ook heerlijk comfortabel, daarbij heb je ook perfect overzicht.
Val je ermee op?
Dat BMW’s best verkopende fiets een grote fanbase heeft is dan ook geen verrassing. Dit resulteert erin dat veel mensen je complimentjes geven over de fiets en wanneer je rijders tegenkomt op oudere modellen ze maar al te graag even een babbeltje maken.
De kleurstelling waar wij op reden, de Stijlvariant HP, oogt nog net even wat sportiever en laat de BMW kleuren mooi terugkomen.
Comfort
Op het gebied van comfort scoort de BMW R 1250 GS erg hoog. De zithouding is heerlijk, de windbescherming is top en met de optionele quickshifter met autoblipper rij je erg moeiteloos. Ook wanneer je meer bagage mee wilt nemen is je GS uit te bouwen met een groot scala aan koffer opties.
R 1250 GS vs R 1250 GS Adventure
De echte avonturier kan er ook voor kiezen om voor de Adventure te gaan. De verschillen zijn voornamelijk het standaard aanwezig zijn van beschermende onderdelen, maar het grootste verschil is de grotere brandstoftank. Een 30 liter tank voor de Adventure en 20 liter voor de normale R 1250 GS. Iets wat de Adventure een stuk meer body geeft en uiteraard veel meer range. Handig bij avonturistische routes waar er geen legio aan tankstations beschikbaar zijn.
*outfit via bikeroutfit.nl
Conclusie
De BMW R 1250 GS is een geweldige allround motorfiets voor de motorrijder die regelmatig op zijn fiets stapt, waaronder woon- werkverkeer. Het comfort van de fiets is top en aan vermogen geen te kort.
Van de quickshifter zijn we niet helemaal fan, die voelt niet altijd even ‘smooth’ aan, toch is een het een fijne luxe die wij er altijd wel bij zouden bestellen. Goedkoop is de R 1250 GS niet en aan opties kun je nog een hoop extra’s spenderen. Ben je nieuwsgierig waar jij op uitkomt? Check dan zeker even de site van BMW-Motorrad.