Met ingang van 2020 is het een stuk aantrekkelijker geworden om via je werkgever een leaseregeling aan te gaan voor een fiets of e-bike. Heb jij als een e-bike van de zaak, of stap je toch nog iedere dag in de auto?
Je baas helpt graag een handje
Steeds meer werkgevers bieden je de mogelijkheid om deels op hun kosten naar het werk en weer naar huis te reizen. De manieren waarop ze dat doen, die verschillen uiteraard per bedrijf.
De leaseauto is misschien wel de populairste manier om werknemers dagelijks van A naar B te laten reizen. Het scheelt de werknemer veel geld, er hoeft tenslotte geen auto te worden aangeschaft, en ook naar benzinekosten, verzekeringen en wegenbelasting heeft hij geen omkijken. Deze leaseauto is met name populair bij mensen die sowieso een auto nodig hebben, of het nu zakelijk is of privé, en nu geen eigen auto meer hoeven aan te schaffen. In huishoudens waar al meerdere auto’s aanwezig zijn, of waar de auto eigenlijk niet echt nodig is, is het financieel vaak een minder goed idee om een leaseauto te nemen omdat het nu eenmaal kan. Je betaalt er tenslotte toch de kosten voor, en dat is zonde, als je deze zonder een leaseauto niet gemaakt zou hebben.
In veel bedrijven is het ook mogelijk om een OV-kaart te krijgen, al verschillen de regelingen sterk per bedrijf. Zeker wanneer er dagelijks grote afstanden moeten worden overbrugd kan dit een goede keuze zijn. Veel werkgevers laten hun mensen in de trein in de 1e klas reizen. In dat geval is het vaak mogelijk om de reistijd ook als werktijd te benutten, iets dat de werknemer veel tijd kan schelen.
De fiets wordt populairder
Met ingang van 2020 is er naast de leaseauto en de OV-kaart nog een populaire methode bijgekomen om zonder al te hoge kosten te reizen met de hulp van je werkgever: de fiets of e-bike.
Omdat de regeling die de overheid op dit gebied aanbiedt sterk veranderd en versimpeld is, staan steeds meer bedrijven open voor een dergelijke leaseregeling. En ook werknemers zijn er in toenemende mate enthousiast over, zeker nu zij merken dat een leasefiets veel goedkoper is dan een auto. Zeker als de woon-werkafstand niet al te groot is, maximaal 20 tot 25 kilometer, is de e-bike een goed alternatief voor de auto. Een stuk goedkoper, geen risico op files en ook in de vrije tijd gewoon te gebruiken. Waar een leaseauto al snel een paar honderd euro in de maand kan kosten, kom je met de lease van een e-bike niet boven een tientje uit. Niet zo vreemd dat de elektrische fiets van de zaak steeds populairder wordt.