Bij een BMW denk je al snel aan een snelle wagen. De nieuwe BMW M135i xDrive bijvoorbeeld. Wat je wellicht niet wist is dat BMW zich ook heeft toegelegd op de ontwikkeling van e-bikes. Okee, die zijn natuurlijk niet zo snel als de wagens, maar bijzonder zijn ze wel. BMW’s laatste wapenfeit is de Active Hybrid E-bike, een elektrische fiets met een actieradius van 100 kilometer.
E-bike van BMW
Het is even wennen: een BMW met slechts twee wielen, maar zoals bij veel nieuwe dingen is ook dat een kwestie van tijd voor je eraan gewend bent. Inderdaad, een e-bike van Bayerische Motor Werke. Het meest opvallende model is de Active Hybrid E-bike, een fiets met duidelijke mountainbike-achtige eigenschappen en dito look.
Actieradius: 100 kilometer (volgens BMW)
De Active Hybrid E-bike is voorzien van een middenmotor. Tot zover niks nieuws, dit zijn we gewend bij het grootse deel van de in Nederland beschikbare e-bikes. BMW heeft niet gekozen voor een apart merk als het gaat om de motor. Je zult dus tevergeefs zoeken naar een Bosch of een Shimano motor. Wat we wel aantreffen is een Brose 250 W motor met 90 Nm koppel. De reden is logisch: de Brosse is dik 10 procent krachtiger dan de meeste topmodellen. De batterij is een lithium-ion accu van 600 Wh en is, zoals we kunnen verwachten, netjes weggewerkt in de schuine framebuis. De actieradius is met 100 kilometer ruim voldoende. Neem dat overigens met een klein korreltje zout. In de praktijk blijkt dat de actieradius namelijk afhankelijk is van tal van factoren waardoor de feitelijke afstand die je kunt afleggen een fractie minder is.
Stille motor
Nog een leuk detail: de Brosse motor is heerlijk stil. Dat komt niet door speciale technieken, maar door een andere benadering. In plaats van tandwieltjes, gebruikt de motor een riem. Het blauw oplichtende BMW-logo aan beide zijden van het frame is daar niet alleen vanuit esthetische overwegingen geplaatst. Het zorgt ervoor dat je direct kunt zien wat de staat van de batterij is.
Starten in de turbo-stand
De BMW Active Hybrid E-bike heeft de beschikking over een totaal van vier modi voor trapondersteuning. Deze kun je naar wens aanpassen zodat je het helemaal op maat kunt maken voor de meest aangename fietservaring. In de praktijk is de kans overigens vrij klein dat je die instellingen ook gaat aanpassen, vier modi volstaan normaliter. Opvallend genoeg start het elektrische systeem al in de turbo modus (logisch…het is een BMW). Dat betekent dus dat de e-bike niet de optie heeft op de laatst gebruikte modus te onthouden. Kortom, de e-bike gaat direct voluit. Dat kan lekker zijn bij een flinke tegenwind, maar betekent wel dat je alert moet zijn bij het starten: je vliegt er hard vandoor.
Iets te veel versnellingen
Dat de BMW e-bike een elektrische fiets is, moge duidelijk zijn. Het enige nadeel is mogelijk het aantal versnellingen. Je hebt namelijk een Shimano Deore/XT achterderailleur tot je beschikking met maar liefst 10 versnellingen. Dat is wellicht wat veel. Het type derailleurversnelling is voor een e-bike niet ideaal: de kans is groot dat je met een geactiveerde trapondersteuning van de tweede naar de zesde versnelling schiet. Afgezien van dat euvel is de e-bike van BMW gewoon top! Dat de e-bike niet echt een budget-optie is zal duidelijk zijn: je mag namelijk 3.560 euro af te tikken voor dit stukje techniek, maar dan heb je wel een volwaardige e-bike. Een dikke BMW, op twee wielen.