Sinds de toegenomen spanning in de Formule 1 hoeven we je niet te vertellen hoe interessant de autosport is. Uiteraard gaat alle aandacht uit naar de koningsklasse, maar de Formule E wint aan populariteit. Dat is niet zo heel vreemd: elektrisch rijden heeft immers de toekomst en dus is het racen met elektrische wagens minstens zo interessant. Kan het nog interessanter? Jazeker, laat gewoon een drietal wagens uit de verschillende klassen het tegen elkaar opnemen in een bloedstollende dragrace.
Dragrace met supersnelle wagens
Een dragrace tussen een wagen met een verbrandingsmotor en een met een dikke accu lijkt bij voorbaat zinloos. In een elektrische wagen zit je immers veel sneller aan de topsnelheid, dus is het de vraag of er wel sprake is van een eerlijk speelveld. Toch is het leuk om te kijken wie het snelste is op een recht stuk. Hoe het verhaal afloopt kun je zelf zien in de video van de dragrace, maar we vertellen je wel welke drie wagens er aan mee doen.
Ford Fiesta WRC
Voor de dragrace werd gebruik gemaakt van de Ford Fiesta WRC van M-Sport. De wagen is niet de minste als je kijkt naar de specs. Zo zien we een 1,6-liter turbomotor die 375 pk (280 kW / 308 PS) produceert en met zes versnellingen om dat vermogen in bedwang te houden en eerlijk te verdelen over de vier wielen.
Mercedes AMG F1 W10 EQ Power+
De Mercedes AMG F1 W10 EQ Power+ werd in 2019 gebouwd en bezorgde zowel Mercedes als Lewis Hamilton hun zesde F1-titel. Kortom, prima wagen voor dergelijke uitdagingen. De 1,6-liter V6 met turbocompressor krijgt hulp van een elektromotor die bijna 1.000 pk (746 kW / 1.014 pk) produceert. Dat is behoorlijk voor een auto die slechts 743 kg weegt. Het nadeel is dat de versnellingsbak het vermogen alleen naar de achterwielen stuurt. Zodoende is het moeilijk om voldoende tractie te genereren op een vochtige ondergrond. Zeker als de bestuurder geen Max Verstappen heet is dat een extra uitdaging.
DS E-Tense FE21
De derde wagen is de DS E-Tense FE21, inderdaad, de wagen waarmee in 2021 nog werd gereden in het Formule E-kampioenschap. De elektromotoren produceren 338 pk (250 kW / 340 pk) en sturen de achterwielen aan. De energie die wordt gegenereerd wordt opgeslagen in een batterij van 54 kWh. Hoewel de specs niet echt indrukwekkend zijn, kan de Formule E dankzij het lage gewicht van 903 kg (1.991 pond) in 2,8 seconden een snelheid van 100 km/u halen.
Bekijk hieronder de video van de bloedstollende dragrace tussen deze drie bolides: