De meeste mensen kennen Lego van die periode tussen hun derde en twaalfde. Een enkele hipster gaat door tot zijn vijftiende. Jens Kronvold Frederiksen daarentegen, is nog altijd niet uit zijn Lego gegroeid. Hij is zelfs de Creative Director van de Star Wars serie die Lego op de markt heeft gebracht. Een serie die inmiddels 20 jaar bestaat, terwijl Frederiksen 21 jaar in dienst is bij de fabrikant. Een man die een ton per jaar verdient door lekker te spelen, daar wilden we meer van weten.
Aan de slag bij Lego
Ook voor Frederiksen was deze kans een geluk bij een ongeluk. Zo stelt hij zelf. Hij was eigenlijk grafisch opgeleid en hij maakte modellen uit de Tweede Wereldoorlog. Lego was gewoon een vrijetijdsbesteding voor erbij. Toen hij op een tentoonstelling stond met zijn modellen, kwam hij onder de aandacht van de Lego-medewerkers die er rondliepen. Ze waren op zoek naar designers en zagen wel wat in Frederiksen. Tegenwoordig gaat dat wel anders. Wie nu designer wil worden bij de fabrikant, moet een flink proces doorlopen. Er zijn veel interviews en wanneer je die doorstaat volgen ook nog een aantal workshops. Het bouwen van modellen is hier een voorbeeld van. Toch is het volgens Frederiksen voor iedereen haalbaar om hier te werken.
De vaardigheden
Volgens Frederiksen kan je al een heel eind komen wanneer je over een aantal vaardigheden beschikt. Dit zijn niet perse bijzondere vaardigheden die anders zijn dan de skills die in andere banen van je gevraagd worden. Zo moet je passie hebben voor Lego en kennis van de mogelijkheden hebben. Daarnaast moet je een natuurlijk talent om te bouwen hebben. Bovendien moet je een creatieve, bouwkundige of ontwerpersachtergrond hebben. Tegenwoordig is het verplicht om een studie Industrieel Ontwerper te hebben gedaan. Al stelt Frederiksen dat passie nog altijd de belangrijkste factor is.
De cultuur en carrière van Lego-medewerkers
Bureau Glassdoor schat dat Frederiksen voor zijn rol in het geheel jaarlijks zo rond de €100.000,- tot €150.000,- opstrijkt. Dat is een flinke salarisstrook voor een 9 tot 5 baan als ontwerper. Al stelt Frederiksen natuurlijk dat hij veel meer waard is dan dat. Hij werkt nu al 21 jaar aan hetzelfde product. Hij begon aan Star Wars toen hij binnenkwam en het is nog altijd zijn grote passie binnen het bedrijf. Andere schuiven veel meer van lijn naar lijn, zolang op dezelfde plek zitten is ongebruikelijk bij Lego.
De manier van werken
Onder werktijd zijn de medewerkers voortdurend bezig stelt Frederiksen. Een groot deel van de werkdag wordt doorgebracht in grote teams in open werkomgevingen. Daar zitten de designers, ontwerpers, bouwkundigen, productmanagers en het marketingteam bij elkaar. Je bent dus eigenlijk nooit alleen aan het werk wanneer je hier bezig bent. Het gehele proces heeft er baat bij wanneer er met elkaar wordt gewerkt. Bovendien is het ook gewoon leuk omdat het toch wel hard werken is en je er zo goed doorheen komt, aldus Frederiksen.
De stressvolle kant van de droombaan
Natuurlijk is het gezellig, maar het kan ook flink stressvol zijn. Al is die stress snel vergeten door het plezier dat je hebt. De Star Wars lijn is er ook één waarbij wat meer kennis en vaardigheid komt kijken en de uitdagingen wat groter zijn. Vooral wanneer de nieuwe films eraan komen. Dat komt omdat Lego gelijk probeert te lopen met de films. De maker, Lucasfilm, probeert dan ook te helpen met filmmateriaal, maar dat is niet altijd even gemakkelijk omdat films tot het laatste moment worden aangepast. Daar ligt dan ook de uitdaging. Het speelgoed uiteindelijk in de winkel zien liggen maakt alles goed.
Gaat het dan nooit vervelen?
Daarover is Frederiksen stellig, Lego gaat hem nooit vervelen. De meeste mensen hebben het lastig om lang te blijven, maar voor hem is het één lange reis met Lego geweest. Hij is nu de baas over een topteam aan designers bouwt alleen nog met Lego wanneer een nieuw ontwerp af is om de kwaliteitscontrole te doen. Daar geniet hij nog elke dag van.