Eerder vandaag schreven we over de grootse wereldwijde onthulling van de Porsche Taycan. Inmiddels is hij officieel gelanceerd en lijkt hij alle verwachtingen waar te maken.
De Porsche Taycan
De eerste volledig elektrisch aangedreven sportwagen van Porsche is een feit. Met het inslaan van een nieuwe (elektrische) weg, wil Porsche traditie en toekomst aan elkaar verbinden. Voorzien van indrukwekkende looks – zoals we die kennen van het Duitse automerk- is er met de elektrische Taycan een nieuw Porsche-tijdperk aangebroken.
Elektrisch beest
De Porsche Taycan is volledig elektrisch aangedreven. Hij brengt de kenmerkende Porsche-prestaties samen met het alledaags gebruiksgemak. De Taycan Turbo en de Taycan Turbo S zijn de eerste twee modellen van de Porsche E-Performance. Dit zijn de twee krachtigste modellen uit de uiteindelijke serie. In combinatie met Launch Control genereert de Taycan Turbo S maximaal 761 pk aan overboost-vermogen. Voor de Taycan Turbo is dit 680 pk, allebei niet mis. Ook op het gebied van snelheid valt er niets aan te merken. Van 0-100 km/u kost de Taycan Turbo s slechts 3.2 seconden. Eenmaal op de 100 en wil je hem doortrekken tot het maximale? Dan loopt je teller op tot 260 km/u.
Eerdere elektrisch aangedreven productieauto’s hadden systeemvoltages van 400 Volt. De Taycan is de eerste wagen die beschikt over maar liefst 800 Volt. Aan deze verdubbeling zitten belangrijke voordelen. Allereerst voor de oplaadtijd van de auto. De 800 Volt maakt het mogelijk om in slechts vijf minuten voldoende op te laden voor 100 kilometer extra bereik. Heeft de accu nog maar 5 procent? Geen probleem, want in 22,5 minuut laadt je hem al op naar 80 procent. Ideaal als je weer snel de weg op moet. Dankzij de eigen elektromotor voor zowel de voor- als achteras beschikt de Porsche Taycan over vierwielaandrijving. En zoals we gewend zijn van Porsche biedt ook de Taycan de keuze tussen verschillende rijmodi. Zo kun je kiezen uit Range, Normal, Sport en Sport Plus. Met de Individual-modus zet je de instellingen helemaal naar eigen hand.
Nieuwe tijden, nieuw design
Hoezeer het klassieke Porsche-design ook terugkomt in deze nieuwe Taycan, het ontwerp is tegelijkertijd de start van een nieuw tijdperk. Vooral opvallend zijn de helderheid en puurheid van het design. Zo is het interieur voor het eerst geheel ledervrij. De innovatieve, gerecyclede materialen die hiervoor in de plaats zijn gekomen benadrukken het duurzame statement dat Porsche met deze Taycan wil maken.
Tot 2022 investeert Porsche zes miljard euro in elektromobiliteit. Wat ons betreft zetten ze met deze wagen een bijzonder goede toon. De wereldwijde lancering was het startsein voor de officiële verkoop van de Porsche Taycan. Ze zijn vanaf vandaag te bestellen en staan vanaf januari 2020 in de Nederlandse Porsche centra. Wat je kwijt bent voor de futuristische nieuwe Porsche? Voor de Porsche Taycan Turbo betaal je 157.100 euro. Voor zijn iets snellere broertje ligt het bedrag op 191.000 euro. Wordt dit je nieuwe wagen?