Je zou niet zeggen dat we nog een streamingdienst nodig hebben na alle nieuwe Netflix-series waar wij elke maand van smullen. Wij zeggen er echter zeker geen nee tegen. Vooral niet als we het over een zwaargewicht binnen de media-industrie als Disney hebben. Het bedrijf komt met een nieuwe streamingdienst. De naam van Disney’s streamingdinest is Disney+, onze nieuwsgierigheid hebben ze.
Disney’s streamingdienst
Wat kunnen we verwachten van Disney+? Daar zullen we in Europa volgend jaar of later achter komen, zegt Disney. Amerika heeft meer geluk, zij kunnen in november al genieten van Disney’s streamingdienst. Het bedrijf is hard bezig om die introductie in beide gebieden succesvol te laten verlopen. Zo zijn ze van plan om tien films en 25 series te maken, die exclusief op het platform zullen verschijnen.
De reden dat ze dit aanbod zo snel kunnen aanvullen is het grote budget waarmee ze werken. Volgend jaar wil Disney 1 miljard dollar in de dienst stoppen. Dit moet in het jaar 2024 maximaal verdubbeld zijn naar 2 miljard dollar. Door die grote uitgaves verwacht het platform pas in 2024 winst te kunnen maken. Dit moeten ze kunnen incasseren door de zeer succesvolle filmverkoop, merchandise en pretparken die ze ernaast runnen.
Indrukwekkend aanbod
Wie zijn vraagtekens heeft bij Disney’s ambitieuze plannen moet eens een kijkje nemen naar het aanbod dat straks op Disney+ is te zien. Disney-klassiekers zoals Aladdin, The Lion King en Jungle Book, alle films uit de Pixar-studio’s zoals Finding Nemo en Toy Story, de twee complete Star Wars-trilogieën en uiteraard een hele lading aan Marvel films, dat nu nog in de Nederlandse bioscopen draait.
Wat betreft de series zal vrijwel alles van de Disney Channel te zien zijn, maar ook meer dan 5.000 afleveringen van programma’s zoals Zack and Cody en de Simpsons en alle documentaires van National Geographic..
Abonnees
Netflix zal een hoop abonnees gaan verliezen, aangezien er een groot gedeelte van de films en series van Netflix verwijderd zullen worden. Dit zal Disney zo’n 150 miljoen dollar kosten, maar daar hebben ze natuurlijk wel weer iets slims op bedacht.
De dienst zal naar verwachting slechts 7 dollar per maand kosten, een jaarabonnement zal dan zo’n 70 dollar zijn. Sta even stil bij het feit dat dit minder dan de helft is dat een gemiddeld huishouden aan Netflix uitgeeft. Door dit lage bedrag en het interessante aanbod denkt het bedrijf 60 tot 90 miljoen abonnees te bemachtigen voor 2024.