Mocht je net als miljoenen Nederlanders de laatste jaren de ontwikkeling van Max Verstappen in de Formule 1 op de voet hebben gevolgd, dan weet dat je 2021 wel eens zijn jaar kan worden. De jonge coureur is toch wel het meest ervaren talent van alle F1 coureurs. Met een verbeterde bolide hoopt Red Bull nu eindelijk Max zover te krijgen dat hij Hamilton kan laten zweten. Daar zijn niet alleen goede rondetijden voor nodig, ook een paar nieuwe Formule 1 records zijn welkom.
Vreemde records in de Formule 1
Max is in ieder geval een van de weinige coureurs die bij zijn F1 debuut gelijk de GP won, bovendien is hij ook de jongste winnaar van een GP. Toch zijn er een paar records die je hem niet zal gunnen. Het zijn namelijk prestaties waar niemand trots op is en liever aan een andere brokkenpiloot over laat. Wat dat betreft is de familie Verstappen wel in het bezit van een dubieus record: vader Jos Verstappen is immers wereldkampioen grindbak rijden. De volgende Formule 1 records wil echter geen enkele coureur op zijn naam hebben staan.
1. Kortste carrière in de Formule 1
Dit record gaat Max Verstappen gelukkig niet behalen. Marco Apicella is in ieder geval wel in het bezit van deze bijzondere prestatie. Hij was een van de zes coureurs uit de Jordan renstal in het seizoen 1993. Na een redelijk succesvolle carrière in de Japanse F3000, kreeg hij een contract voor één race op Monza. Daar bleef het overigens bij. In de eerste bocht raakte zijn bolide zo zwaar beschadigd dat verder rijden geen optie was. Daarmee kon hij de allerkortste F1 carrière op zijn naam schrijven. Dat wil zeggen als we buiten de Duitse coureur Ernst Loof rekenen. Terwijl Marco nog in ieder geval 800 meter kon rijden, kwam de Duitser niet verder dan twee meter tijdens de Duitse Grand Prix van 1953. Na twee meter begaf zijn motor het. Nou niet bepaald een record in de Formule 1 om trots op te zijn.
2. Meeste crashes door een coureur
Dan Andrea de Cesaris. Die naam zal je wellicht niet veel zeggen en dat is maar goed ook. In plaats van zich toe te leggen op het winnen van een of meerdere GP’s had hij een ongekend talent voor crashes. Zijn specialiteit was duidelijk niet het winnen van races, maar het onbedoeld laten crashen van zijn bolide op de meest spectaculaire manieren. Dat kan uiteraard niet zonder gevolgen blijven en na een crash tijdens de Grand Prix van Oostenrijk in 1985, werd hij prompt ontslagen door zijn Ligier-team. Opvallend genoeg kwam dat niet door de tegenvallende prestaties, maar de reparatiekosten liepen gewoon te hoog op.
In totaal kon hij terug kijken op het indrukwekkend aantal van 148 crashes. Inderdaad ‘kon’, omdat de beste man als gevolg van jawel, een verkeersongeluk, kwam te overlijden. Het hoogste aantal ongelukken tijdens een F1-carriere is overigens niet het enige record wat op zijn naam staat, hij heeft ook het record voor de langste carrière in de Formule 1 zonder een enkele overwinning.
3. Langste periode tussen twee polepositions
Deze mag zeker niet ontbreken in de lijst van vreemde Formule 1 records. Als je coureur weet je dat het knap lastig kan zijn om een GP te winnen. Daarom is het belangrijk om in ieder geval op pole position te starten. Het geeft je in ieder geval een voordeel. Zo kun je ook recordhouder worden met de meeste pole positions. Dat is zeker geen onaardig record. Het wordt echter pas vervelend als je het record hebt voor de langste pauze tussen twee pole positions in. Met 2940 dagen was Mario Andretti tot voor kort de absolute recordhouder. Inderdaad was, want Kimi Raikkonen zette dat record nog iets scherper met 3262 dagen. We gokken op basis van deze cijfers zo dat Kimi pas in 2026 weer een keer als eerste van start mag gaan.
4. Traagste rondetijd
Nummer 4 in de lijst van Formule 1 records is die van de traagste rondetijd. In de Formule 1 gaat het vooral op snelheid en slim racen. Met een gemiddelde snelheid van ruim 190 km/u gaat het inderdaad niet langzaam. Het kan echter wel tergend langzaam verlopen. In dat geval kun je proberen om het record voor de langzaamste ronde op je naam te schrijven. Of dat een eervolle vermelding waard is, wagen we te betwijfelen, maar voor de Italiaanse veteraan Bruno Giacomelli is dat de realiteit. Tijdens de Grand Prix van San Marino in 1990 haalde hij een rondetijd van zeven minuten. Zijn topsneldheid: 35 km/u!
5. Niet kwalificeren en toch rijden
Het record dat door niemand zal worden verbroken ligt in handen van de Duitser Hans Heyer. Het is zonder twijfel het meest bizarre record ooit. De touringcar-coureur, had zin om deel te nemen aan de F1, maar daar heb je niet alleen een goede wagen, maar ook een goed team voor nodig. Het pluspunt van Hans is dat hij goede contacten met de marshalls had en hij gewoon van start mocht gaan in 1977 in zijn ATS-auto. Waarschijnlijk was het ontbreken van een goede kwalificatietijd geen probleem. Erg succesvol was hij niet. Na negen ronden was het einde verhaal en kon hij zijn wagen gaan opknappen. Een prestatie die thuishoort in het rijtje van slechtste Formule 1 records.
6. De minst snelle coureur
De laatste in de lijst van Formule 1 records die niemand wilt hebben is die van de minst snelle coureur. Voor een beetje indrukwekkende carrière in de koningsklasse van de autosport heb je een aantal zaken nodig. Zo is een goede wagen onontbeerlijk, een goed team en de lust om te winnen. Ontbreken die drie elementen, dan kun je de GP beter overslaan. Die boodschap was waarschijnlijk nog niet bij de Oostenrijker Otto Stuppacher geland. Hij probeerde zich in 1976 voor drie races te kwalificeren in een niet-werkende Tyrrell. Bij zijn eerste poging in Oostenrijk mocht hij wegens gebrek aan ervaring overigens niet meedoen. Kein problem, volgens Otto, dan doen we het in Monza gewoon dunnetjes over. Ook dat bleek geen succes: hij was standaard 14 seconden te langzaam. Saillant detail: de drie auto’s voor hem werden gediskwalificeerd wegens technische onregelmatigheden, waardoor Otto alsnog mocht starten. Helaas kreeg hij dat niet op tijd te horen en was hij alweer huiswaarts gegaan.