Een cliché om af te trappen. Of zullen wij zeggen aan trappen? Motoren zijn stoer. Combineer dat met de statuur van het leger en als verzamelaar of liefhebber kom je uit bij een aanlokkelijke combinatie. Defensie verkoopt namelijk een lading vol stoere motoren. Addertje onder het gras? Kun je stellen. Maar dat zal de kundige (lees: voorzichtige) technici en verzamelaars onder ons niet wegjagen.
Defensie verkoopt stoere motoren: KTM-motoren met weinig kilometers
Een partij KTM-motoren van het type 400 ls-e/mil gaat namelijk in de verkoop. De motoren zijn afkomstig van de Luchtmobiele Brigade – de enige in het leger die over motoren beschikt. KTM is een gerespecteerd merk in de motorwereld.
Het in 1934 opgerichte en van oorsprong Oostenrijkse merk was zelfs sinds 2012 vier jaar aan een stuk de grootste motorproducent van de wereld. Er rolden in 2016 maar liefst 203.423 KTM-motoren uit de fabriek.
Het model dat de Luchtmobiele Brigade in de verkoop doet weegt 173 kilo, kent een motor van 398cc (24 kilowatt/7.200 toeren per minuut) en rijdt op benzine. De off-road prestaties zijn vanwege het inzetten in moeilijk begaanbare terreinen uiteraard degelijk. Met een 18-liter brandstoftank kun je daarnaast een flinke afstand afleggen.
De reden waarom defensie deze motoren verkoopt
En dan het addertje – controversieel wel – de motoren van defensie bevatten bestanddelen van Chroom-6, meldt de veiling. Zodra je dit zonder de juiste kleding gaat verwijderen of verwerken, dan heb je een aanzienlijke kans op allerlei luchtwegenaandoeningen. En dat is zachtst gezegd, je kent de verhalen (evenals rechtszaken en claims) ongetwijfeld.
Nu is er niet direct iets aan de hand als deze stof ergens opgespoten zit en opgedroogd is. Maar als deeltjes in de lucht komen, tijdens het schuren bijvoorbeeld, dan is dat zonder voorzorgsmaatregelen levensgevaarlijk. Kortom: bezint eer je begint en doe je eigen onderzoek.
Het goede nieuws? Stuk voor stuk hebben deze motoren een relatief lage aantal kilometers erop zitten. Eentje is net de drieduizend gepasseerd, terwijl een andere met meer dan 50K eigenlijk een uitzondering is. De rest van wat de kavel biedt, zit rond de 10K op de kilometerteller. De motoren zijn trouwens van het bouwjaar 2004.
Een Certificaat van overeenstemming (CVO) ontbreekt wel – wat betekent dat je deze via de fabrikant moet verkrijgen. De prijs voor een CVO varieert tussen de 50 en 300 euro.
Waar je ook rekening mee moet houden als je deze motoren van defensie koopt
Ook ontbreekt het kentekenbewijs bij deze KTM-motoren, evenals een Nederlands kenteken, dus zal dit opnieuw aangevraagd moeten worden. Tenslotte heb je ook geen garantie. Over een onderhoudsboekje wordt óók niets gerept, al kun je verwachten dat die machines met militaire discipline zijn onderhouden.
Je bent zelf verantwoordelijk om te controleren of alles naar behoren werkt uiteraard. Hetzelfde geldt voor het voorhand nalopen van de omschreven voorwaarden.
Maar ja, dat mag de pret voor de doorgewinterde liefhebber niet drukken, toch? De bragging rights bij je motorvrienden zijn daarentegen helemaal noppes namelijk. Meer informatie? Ga dan naar de website van Domeinen Roerende Zaken.