Cars & Bikes

De Vyrus Alyen 988 is misschien wel de mooiste Ducati motor van dit moment

ducati motor

We zullen zeker niet beweren dat alles wat uit Italië komt prachtig is, maar als het om motoren gaat dan kunnen we met jaloersmakende blikken kijken naar de Zuid Europeanen. De Vyrus Alyen 988 is wat dat betreft het ultieme voorbeeld van Italiaans schoonheid. Dat komt niet alleen door het design, maar ook door de rol van de Superquadro 1299. Inderdaad, dat is de krachtpatser van de Ducati V-twin superbike.

Ducati motor als basis van Italiaans design

Italianen staan bekend om hun voorliefde voor mooie dingen. Voor de verandering hebben we het dan niet over de mooie Italiaanse vrouwen als Veronica Ferraro. Het mooiste Italiaanse ding anno 2020 komt uit de koker van Ascanio Rodorigo, een man die bekend staat om ondernemende TED-talks. De belangrijkste ontwerper in dienst van Vyrus heeft na talloze pogingen een motor ontworpen waar je eigenlijk alleen van kunt dromen.

Alyen 988

Watch on YouTube
De Vyrus Alyen 988 begon als een schets van de hand van Adrian Morton, de Design Director voor MV Agusta. De bouw draait om een ​​speciale  Superquadro 1299 geschonken door Ducati. De doorgewinterde Ducati-fans zullen die motor herkennen als de traditionele krachtpatser voor de Ducati V-twin superbike. Volgens Vyrus levert de motor iets meer dan 200 pk en wordt het geheel netjes opgeborgen in een magnesium Omega-chassis. Met behulp van een C-vormig frame was Vyrus in staat om ruimte te realiseren aan de voorzijde en zo een platte zwenkarm te gebruiken, met ruimte voor verschillende onderdelen. Voor de achterwielophanging selecteerde Vyrus een set Ohlins TTX40-schokdempers terwijl de inmiddels beruchte Brembo-remmen zorgen voor de remkracht.

Unieke rijervaring

De Vyrus gebruikte voor het besturen van hun creatie een “hydraulisch bekabeld stuursysteem”. Voor dit systeem worden twee staalkabels verbonden met het uiteinde van het stuur en vervolgens verbonden met het voorwiel. In dit ontwerp zijn de voorwielophanging, rem- en stuurkrachten gescheiden. Dat zorgt voor een totaal andere rijervaring omdat de geometrie van het stuur behouden blijft tijdens het remmen, in de bochten en tijdens het accelereren. Kortom, het maakt de rit een stuk efficiënter.

Predator

Voor de body van de bike is gebruik gemaakt van koolstofvezel, waardoor het gewicht beperkt blijft. Voor het ontwerp is gekozen omdat het met een beetje fantasie nog het meest doet denken aan een enigszins futuristisch, maar levend wezen. De fans noemen het dus niet voor niets ‘predator’.