Cars & Bikes

De nieuwe Mini John Cooper Works Clubman heeft nu 306 pk!


Mini is dit seizoen lekker bezig met het lanceren van nieuwe modellen. Recent was nog de launch party van de nieuwe Mini Electric, een erg belangrijke auto voor het merk. Nu is het tijd voor de nieuwe Mini Cooper Works Clubman. Jawel, wij gingen met een select groepje richting Frankfurt om daar het nieuwe familielid eens aan de tand te voelen.

Nu dachten we bij Frankfurt niet direct aan mooie stuurwegen, maar niks is minder waar. Het Duitse landschap leent zich perfect voor een auto test.

Whats new?

Eerst maar eens wat info over de nieuwe Mini John Cooper Works Clubman, hij is namelijk behoorlijk aangepakt! Zowel qua looks als onder de motorkap heeft het nieuwe model grote sprongen gemaakt.

Het grootste verschil? Het blok, die heeft een behoorlijke boost gekregen. Waar het vorige model het nog moest doen met 231 pk is er nu maar liefst 75 bijgekomen. Dit brengt het totaal op 306 pk en 450 Nm koppel.

Je kunt wel raden dat dit de prestaties erg ten goede komt, de nieuwe Mini John Cooper Works Clubman gaat van 0-100 km/u in 4,9 seconden, 1,4 seconden sneller dan zijn voorganger. Zulke “grote” stappen vooruit zie je niet vaak.

Ook qua design maakt het nieuwe model grote sprongen. De veranderingen die ons het meest opvallen? De agressiever ogende voor- en achterbumper. Het agressievere design op de uiteinde doen de Mini John Cooper Works Clubman breder en mannelijker ogen.

Dit wordt extra geaccentueerd door de nieuwe achterlichten die een horizontaler, breder design hebben en de grotere sportuitlaten waar een heerlijke pruttel uit komt.

Het onderstel en de vierwielaandrijving zijn ook onder handen genomen om de wegligging verder te verbeteren. Iets waar de Mini John Cooper Works Clubman al om bekend stond. Zo zorgt het mechanische voordifferentieel voor een grote hoeveelheid grip en verschillende omstandigheden.

Hoe rijdt dat nou?

Eenmaal in de Mini John Cooper Works merk je door de zitpositie, het gevoel in het stuur en het blok dat lekker pruttelt bij het opstarten dat je in een sportieve wagen zit.

Het design is iets wat gelijk je aandacht grijpt. Het is erg eigen en er zijn geen andere auto interieurs die hier op lijken. Het multi media scherm is van hoge kwaliteit en een ware eye catcher in de centrale cirkel in het midden van het dashboard. Waarbij het design wordt versterkt door de verschillende ‘vliegtuig’ schakelaars om zaken te bedienen.

Eenmaal op pad waren de eerste km’s rustig door de bebouwde kom van Frankfurt waarna de weg zich opende in de vorm van een 4 baans ongelimiteerde autobahn. Gelijk maar even flink op het gas! De auto waar wij in reden was duidelijk niet begrenst, want de teller liep rustig voorbij de 263, waar we helaas van het gas af moesten.

Toen was het tijd voor de wegen waar de Mini John Cooper Works Clubman echt floreert. Bochtige weggetjes met veel sturen, accelereren en remmen.

Apex’en die zich links en rechts laten aansnijden want ja, als de Mini John Cooper Works ergens goed in is, dan is het messcherp sturen. Als het daar op aankomt zal menig sportwagen dan ook moeite hebben de Mini John Cooper Works Clubman af te schudden dan wel bij te houden.

Ook kan je kiezen tussen verschillende rij-modi genaamd Sport en Green. Bij Sport wordt de auto dan ook een echt fel ding waarbij de uitlaat nog meer van zich laat horen.

Conclusie

Waar de Mini Cooper toch altijd wel een ietsie pietsie de stempel had van vrouwen auto lijkt het merk toch steeds stoerder te worden. Hier dragen de agressievere design elementen goed aan bij enfin, de foto’s spreken voor zich.

Ook onder de motorkap is hij ondertussen uitgegroeid tot een krachtpatser die voor dit type auto echt rete snel is. De wegligging is subliem, is dit iets waar je van houdt zal dat elke dag weer genieten geblazen zijn. Daarbij zal je, zeker in Nederland, met een topsnelheid van >260 km/u ook daar nooit iets te kort komen.