De eerste keer dat we de BMW R NineT zagen waren we meteen onder de indruk van de retro-achtige looks die deze motor met zich mee brengt. Een nieuwe motorfiets in een oud jasje met een knipoog naar de jaren zeventig en tachtig. Een motorfiets die in verschillende varianten komt en tot in detail te customizen is.
De beginjaren van BMW Motorrad G/S
BMW levert de R NineT in verschillende varianten, te weten de R NineT, R NineT Scrambler, R NineT Urban G/S, R NineT Racer, R NineT Pure en als laatste variant de R NineT /5.
Wij reden de Urban G/S, welke een eer betoont aan de beginjaren van het succesverhaal van BMW Motorrad G/S. Al na één blik geworpen te hebben op de Urban G/S zie je een BMW R NineT die met zijn spectaculaire oogstrelende voorkomen het offroad-gevoel beaamt.
Karakteristieke offroad-uitstraling
Wat de Urban G/S onderscheid van de andere varianten is de karakteristieke offroad-uitstraling die gecreëerd wordt door de balgen om de telescoopvoorvork, het verhoogde voorspatbord en de koplampomlijsting met windscherm. Maar ook het verhoogde uitlaatsysteem van geborsteld roestvrij staal is een visuele verwijzing naar de enduro-roots van de G/S.
De Urban G/S komt in drie stijlen. Bij de stijl Light white zie je helemaal de overeenkomsten met de de legendarische R 80 G/S uit 1980, een witte tank met blauwe accenten en een felrood zadel, meer retro bestaat niet. Verder heb je ook nog de keuze uit Option 719 Black storm metallic/Light white, deze stijl heeft een zwart-witte tank en hetzelfde rode zadel als de stijl Light white.
Onze Urban G/S kwam in de stijl Option 719 Black storm metallic/Aurum, een ietwat chiquere uitstraling door de combinatie van de goudkleurige tank met zwarte accenten en een zwart zadel. Helaas had onze Urban G/S geen optionele noppenbanden maar wel de optionele spaakwielen die bij ons erg in smaak vielen. Voor heeft de Urban G/S een 19” wiel en achter 17”.
De luchtgekoelde 2-cilinder boxermotor
En of het allemaal niet nog ruiger kan geeft de luchtgekoelde 2-cilinder boxermotor met een inhoud van 1.170 ccm, die aan beide kanten flink uitsteekt, de motor een nog robuustere uitstraling. Na het starten van de motor hoorden we gelijk dat heerlijke lage ‘gepruttel’, het klinkt zo fijn dat het je verslaafd maakt aan het spelen met je gashendel. Geen keiharde toeren maar een beetje gas geven zorgt al voor een voldoening als je bijvoorbeeld stilstaat bij een verkeerslicht.
De Urban G/S accelereert lekker vlot en mocht je het gas helemaal willen optrekken dan is het hoogstwaarschijnlijk dat de 110 pk en 116 Nm ervoor zorgt dat je voorwiel het asfalt verlaat. De Urban G/S heeft een tank met een inhoud van 17 liter, weegt 221 kg en heeft een zithoogte van 850 mm. Wil je op je gemak alle specs lezen, neem dan een kijkje op BMW Motorrad.
Qua ‘extra’ opties is de motorfiets basis. Je ziet hoe hard je gaat, er gaat een brandstoflampje branden als je moet tanken, als je vol op de rem moet werkt de ABS en als je door weer en wind rijdt dan kan je de handvatten verwarmen en that’s it. Meer heb je ook helemaal niet nodig. De zithouding is wat ons betreft fijn, je zit rechtop, comfortabel en je hebt goed zicht op wat er allemaal om je heen gebeurt. Het stuur is iets verhoogd en de voetsteunen zijn lager en naar achteren geplaatst waardoor je jezelf makkelijk door het verkeer manoeuvreert
Conclusie
De BMW R NineT Urban G/S heeft onze harten veroverd. Niet alleen de uitstraling maar ook de rijervaring was geweldig. Het is een heerlijke motor om mee te toeren en heeft power waar nodig. Het karakteristieke en stoere uiterlijk maakt de motorfiets een behoorlijke head-turner.
Mocht je budget het toelaten, dan kan de Urban G/S voor € 15.700,- van jou zijn.