Sports

De Grand Prix van Nederland: zo gaat Circuit Zandvoort er uitzien

Grand Prix van Nederland

Het duurt nog een tijd voor de allereerste Grand Prix van 2020 in de Formule 1 zal worden verreden. De eerste race staat op de agenda voor 15 maart, dan starten de coureurs in Australië. De vraag wie er gaat winnen is minder relevant al hopen we natuurlijk dat Max Verstappen een prima start van het nieuwe seizoen zal beleven. Veel interessanter is namelijk de datum van 3 mei. Op die dag zal de GP van Nederland worden gereden. Na dik 35 jaar afwezigheid staat Nederland weer op de kaart van de koningsklasse van de autosport. Maar hoe gaat dit er precies uit zien?

3 mei 2020: de Grand Prix van Nederland

Op 25 augustus 1985 werd de laatste officiële Formule 1 race verreden op Nederlands beroemdste circuit. Destijds werd die race gewonnen door de legendarische Nikki Lauda. Het nieuwe circuit is niet volledig nieuw en gebruikt de layout van 1999. In vergelijking met de ‘oude’ situatie is het huidige circuit 48 meter langer dan het circuit waar Nikki Lauda de laatste GP van Nederland reed. Er is een minimaal hoogte verschil van zo’n 15 meter en het kent in totaal 12 bochten:
  • Tarzanbocht
  • Gerlachbocht (vernoemd naar Wim Gerlach)
  • Hugenholtzbocht (vernoemd naar Hans Hugenholtz)
  • Hunserug
  • Rob Slotemakerbocht (vernoemd naar Rob Slotemaker)
  • Scheivlak
  • Mastersbocht (voorheen Marlborobocht)
  • Renaultbocht
  • Vodafonebocht
  • Hans Ernstbocht (vernoemd naar Hans Ernst)
  • Kumhobocht
  • Arie Luyendykbocht (vernoemd naar Arie Luyendyk)
Watch on YouTube

Uniek circuit

Dat de coureurs snelle tijden zullen neerzetten is geen vraag, maar een zekerheid. De vele bochten maken Zandvoort tot een bijzonder circuit waar records gebroken kunnen worden. Het is niet alleen de snelheid die zorgt voor een bijzondere ervaring, maar de gehele layout. Geen enkele bocht is hetzelfde. Zo is de Hans Ernst bocht de scherpste van het circuit en kun je de Arie Luyendijkbocht bijna op volle snelheid nemen. Ook het Scheivlak, een lange bocht naar rechts, is behoorlijk snel. Deze ligt in het noordoostelijk deel, na het rechte stuk achter de Slotemakerbocht. De coureurs zijn gedwongen om deze bocht ‘blind’ te nemen daar Het Scheival in feite onzichtbaar is gepositioneerd achter een duin.
https://www.instagram.com/tv/B5pXZLvlhMR/?utm_source=ig_embed

Identiek in grote lijnen

Het Circuit Zandvoort mag dan in grote lijnen identiek zijn aan het oude circuit, enige aanpassingen zijn wel nodig om het geschikt te maken voor de Formule 1 race. In totaal gaat het om ruim 100 aanpassingen. Één van de meest opvallende wijzigingen betreft de start van de Grand Prix van Nederland. Deze is verplaatst naar net voor de hoofdtribune en ook de grid is verlegd. Naast deze twee belangrijke modificaties zijn ook twee bochten onder handen genomen om zogenaamde kombochten te realiseren. Volgens Sportief directeur Jan Lammers is dat een duidelijk punt waarop het circuit zich kan onderscheiden. ‘’Alle toprijders zijn nu al aan het nadenken hoe ze die kombochten het beste kunnen nemen”, aldus de oud-coureur. ”Ik denk dat we met deze twee bochten een uniek circuit krijgen, het meest uitdagende van Europa, mogelijk zelfs van de wereld!”
Dat is geen loze uitspraak, want het creëert een bijzonder spectaculair effect. De laatste kombocht heeft zelfs een helling van ruim 32 procent. Volgens ontwerper Jarno Zafelli, met meer dan 200 racebanen op zijn naam, is Zandvoort daadwerkelijk uniek. ”Elke baan is anders, maar geen baan heeft zo veel unieke delen als deze.”

De veranderingen van Zandvoort

Een bezoek aan Circuit Zandvoort op 3 mei wordt dus een bijzondere ervaring. Ben je er ooit eerder geweest dan is het extra interessant om te weten welke veranderingen er exact worden doorgevoerd:
  • Het pitgebouw wordt uitgebreid. Er komt een aanbouw van 8 meter breed en 150 meter lang.
  • De grid wordt verlengd en naar voren geschoven. Hierdoor komt het voor de hoofdtribune te liggen.
  • Dankzij DRS en de snelle Arie Luyendijkbocht is het mogelijk om op het rechte stuk snelheden tot 330 kilometer per uur te halen en op volle snelheid de Tarzanbocht te nemen.
  • De Gerlachbocht krijgt meer uitloop en wordt naar achteren verplaatst. Ook de binnenbocht wordt onder handen genomen en wordt ruimer.
  • De Hugenholtzbocht wordt breder en wordt een kombocht. Op die manier kan de bocht op verschillende manieren worden genomen.
  • De Slotenmakerbocht wordt een van de snelste bochten. Snelheden tot 280 kilometer per uur zijn daardoor mogelijk.
  • De grindbak bij de Hans Ernstbocht wordt gedeeltelijk geasfalteerd.
  • Ook de Arie Luyendijkbocht wordt een kombocht. Voor de liefhebbers: deze kent een hellingshoek van 18 graden waardoor het stijgingspercentage 32 procent zal zijn. Momenteel is het nog een snelle bocht naar rechts, straks is er sprake van een flinke ‘verkanting’, vergelijkbaar met wat we kennen van circuits als Monza of Indianapolis.

Max kan geschiedenis schrijven op 3 mei 2020

De aanpassingen van Circuit Zandvoort zijn noodzakelijk. Ook al werden er de afgelopen jaren meerdere races gereden, een Formule 1 race is toch iets van een geheel andere orde. De planning is dat het circuit in februari 2020 gereed zal zijn. De opbouw voor de GP van Nederland zal vervolgens plaatsvinden in april zodat Max Verstappen begin mei zijn allereerste Formule 1 zege in Nederland kan proberen te realiseren.
Aan directeur Lammers zal het niet liggen, hij is vol goede moed. ”Het zou natuurlijk fantastisch zijn als hij hier straks de GP zou kunnen winnen en dat dat uiteindelijk resulteert in een wereldkampioenschap. Nu is het nog te mooi om waar te zijn, maar ik moet zeggen: de comeback van een GP in Nederland was ooit te mooi om waar te zijn en dat gaat toch ook een keer werkelijkheid worden”, aldus een enthousiaste en trotse Lammers.