Cars & Bikes

De gestripte, rauwe bobber: Harley-Davidson Street Bob

Harley-Davidson Street Bob

We hebben al een aantal Harley-Davidson modellen mogen rijden deze zomer. We zijn begonnen met de FXDR, daarna de Fat Bob en nu is het tijd voor de Harley-Davidson Street Bob.
Als je naar de nieuwe Street Bob van Harley-Davidson kijkt, zie je retro. De ronde koplamp, de spaakwielen, de rubbers om de dempers en het mini-apehanger stuur geven de nieuwe Softail een speelse oldskool uitstraling.
De nieuwe Harley-Davidson Street Bob die wij meekregen was helemaal blacked-out, op de tank en spatborden na. En die kleur, ja die was even wennen toen we hem voor de eerste keer zagen. De lakkleur heet Rugged Gold Denim, een soort van matgele/oranje kleur. Hoewel we zelf voor een iets minder opvallende kleur zouden gaan misstaat de kleur de Street Bob zeker niet.

Van Dyna naar Softail

De Harley-Davidson Street Bob is van oorsprong een Dyna, sinds 2018 is de Street Bob overgegaan naar Softail. Voor veel mensen was het even wennen maar het nieuwe Softail frame rijdt dankzij het lichtgewicht design en de stijfheid heerlijk, ook wij hebben dat ervaren.
“Het opnieuw uitgevonden Softail frame is lichter en stijver dan zijn voorganger. Dat levert een aanzienlijk responsievere handling op. Ook wat vering betreft is de lat een flink eind verlegd. Dat betekent gloednieuwe monoshock-technologie achter, en nieuwe technologie voor. Hard rijden was nog nooit zo makkelijk.” aldus Harley-Davidson over het nieuwe Softail frame.
Ieder Softail model van Harley-Davidson heeft zijn eigen attitude en stijl, van de volledig zwarte, nostalgische Heritage Classic tot de futuristische look van de gloednieuwe FXDR 114.
Dankzij de apehanger zit je op de Street bob vrij rechtop, de voettreden zitten iets naar voren waardoor de benen precies in een hoek van 90 graden staan, een comfortabele houding die je lang vol kan houden.
De motorfiets weegt 286 kg maar is makkelijk wendbaar. Wel was voor ons het sturen met een apehanger even wennen, vooral met een korte bocht nemen wilde het wel eens voorkomen dat we dit met één hand deden en de andere met de vingertoppen.

Het Milwaukee-Eight 107 motorblok

Rijders vroegen Harley-Davidson om een nieuw motorblok dat hun touring-rijervaring op alle mogelijke manieren zou verbeteren, hier is het Milwaukee-Eight 107 motorblok uit ontstaan.
Met de Milwaukee-Eight is een nieuw tijdperk van Harley-Davidson power, performance en innovatie gesmeed.
De Harley-Davidson Street Bob beschikt over deze Milwaukee-Eight 107 motor. Een V-Twin motor met 1.745 cc en 145 Nm met een heerlijk geluid en een scherpe gasrespons. Het motorblok heeft een aantal innovaties begaan op zijn voorganger, zo produceert de Milwaukee-Eight 107 onder andere meer vermogen en een snellere acceleratie. Ook is het blok zuiniger, zorgt het voor minder vibraties en voor een rijker uitlaatgeluid.

Conclusie over de Harley-Davidson Street Bob

De Harley-Davidson Street Bob heeft een perfecte zithouding om uren over het asfalt te cruisen. We houden erg van de retro-look die de Street Bob uitstraalt, geen poespas maar gestript tot de pure essentie. Een mooie motorfiets waar je als Harley-Davidson liefhebber graag op gezien wilt worden. Het geluid klinkt goed en het motorblok voelt heerlijk, maar wat wil je ook met een Milwaukee-Eight die gemaakt is voor power en performance.
De Harley-Davidson Street Bob is verkrijgbaar vanaf € 17.500.