Uncategorized

De Formule 1-auto

formule 1-auto

Je kunt de Formule 1-auto het best omschrijven als een open racewagen met één stoel en een motor achter de coureur. Het is een bekende regel dat de auto van elke coureur door zijn eigen team gebouwd moet worden. In dit artikel nemen we een kijkje in de auto van de Formule 1-coureur.

De racewagen

Formule 1 racewagens reden vroeger zonder turbo. Dit is niet langer toegestaan. De FIA, Féderation Internationale de l’Automobile, is de federatie die verantwoordelijk is voor het Formule 1-reglement. De FIA heeft dit veranderd in een chassis met vier kleppen per cilinder en een 2.4 liter V8-motor. De federatie deed dit om de auto’s langzamer te maken. Sinds het seizoen 2014 rijden de coureurs met een 1.6 liter V6-motor. Om de speed te dempen werd ook het toerental verlaagd van 19.000 naar 18.000 en sinds 2014 naar 15.000 toeren per minuut, dit laatste om de levensduur van de motor te verlengen.
Formule 1 is razend populair. Wie kijkt er niet graag naar de brullende auto’s op het circuit. Mensen vliegen van heinde en verre om een Grand Prix te bekijken of volgen gretig het sport nieuws online of in de krant rondom onze Nationale held Max Verstappen en zijn wagen.

De motor van de racewagen

De motor bevindt zich achter de coureur. Vroeger werd de motor na twee raceweekenden vervangen. Racers mogen nu acht motoren per seizoen gebruiken. Leuk detail over de koppeling: de koppeling van de auto’s weegt maar 1 kg. De racewagen heeft inmiddels acht versnellingen en één achteruitversnelling. De versnellingsbakken gaan gemiddeld maar vier races mee, dat is dus niet veel. Voor het schakelen bij het wegrijden vanuit stilstand moet de coureur de koppeling handmatig opheffen, deze koppeling bevindt zich achter het stuur.

De aerodynamica van Formule 1-auto’s

De vleugels van de auto’s zijn bevestigd aan het onderstel van de auto, ook wel het chassis genoemd. Vroeger waren deze vleugels bevestigd aan de ophanging van de auto. Maar dat leidde tot onveilige situaties en wegvliegende auto-onderdelen. Je vraagt je misschien af, is de racewagen van de coureurs zo snel vanwege die vleugels? Nee, dat komt niet door de vleugels, maar het heeft er wel iets mee te maken. We leggen het je uit.

Snelheid van de auto

Een racewagen zonder vleugels is in theorie sneller dan één met vleugels. Minder ballast zorgt namelijk voor een hoger rendement. Toch heb je de vleugels echt nodig. Aerodynamica, de geleiding van lucht, zorgt voor downforce, die de auto de baan op duwt, waardoor hij bijvoorbeeld makkelijker door de bochten stuurt. Om downforce op de auto mogelijk te maken, moet je de lucht sturen, en dat doe je met de vleugel.
Zonder de vleugels zou de auto enorme snelheden bereiken, maar dan zou de wagen ook de lucht in gaan. Vleugels, bumpers en bewegende achtervleugels zorgen voor een aerodynamica waardoor de auto’s niet boven op de tribune belanden. Het is de kunst van de coureur om goed gebruik te maken van deze aerodynamica in combinatie met de vleugels om de beste snelheid uit de auto te halen. Door de beweegbare achtervleugel kunnen coureurs sneller inhalen. De vleugels zorgen namelijk voor een lagere druk onder de auto.

Brandstof

Formule 1-auto’s rijden op brandstof die vergelijkbaar is met benzine. De regel is dat de brandstof dezelfde samenstelling moet hebben als gewone benzine. De samenstelling van de brandstof is afhankelijk van het weer en het circuit waarop de coureurs rijden. Voor de race wordt de brandstof van alle deelnemende auto’s gecontroleerd.

Tenslotte

Formule 1 racen staat het hoogst genoteerd in de autosport en is het absolute technologische summum van alle bestaande autosporten. De racewagens, die met meer dan 300 km per uur over de circuits scheuren, zijn een lust voor het oog en we hopen elke keer dat onze eigen Max wint, iets wat gelukkig veel gebeurt. Verstappen zette het record aantal overwinningen tijdens één seizoen op zijn naam in 2022. Zijn auto is ongeëvenaard en kost zo’n slordige tien miljoen euro. Het mag wat kosten!