De Aprilia Tuono v4 1100 Factory kreeg van veel websites en bladen de afgelopen jaren al de stempel van beste naked bike. Met zijn perfecte balans, gruwelijk veel vermogen en verfijnde rij eigenschappen was het dan ook de vraag waar Aprilia dit monster nog kon verbeteren.
Ook wij waren vorig jaar onder de indruk van de Aprilia Tuono v4 1100 Factory en waren dan ook in onze nopjes toen we het 2019 model een weekje onder onze hoede konden krijgen.
Hoe kan je de Aprilia Tuono v4 1100 Factory nu het best omschrijven? In feite is het een naked RSV4 superbike met een breder stuur en een fijnere zithouding. De perfecte motor voor op de weg, zeker wanneer je ook incidenteel eens los wilt gaan op het circuit.
Aprilia Performance Ride Control
Aan de basis van dit alles ligt het Aprilia Performance Ride Control (APRC). De verzamelnaam voor alle elektronische hulpmiddelen die de Tuono rijk is want ja, dat zijn er aardig wat. Traction control, wheelie control, ABS en zelfs launch control heb je tot je beschikking.
Allemaal zaken die bij het 2017 model al aanwezig waren maar nu is hieraan toegevoegd: de elektronisch verstelbare Ohlins vering. De. Ohlins zijn zowel semi-automatisch als volledig manueel in te stellen.
Bij de semi automatische setting past het systeem de vering aan op basis van snelheid, lean angle, remmen en andere parameters om voor de beste grip en stabiliteit te zorgen. Hierin zijn drie presets te kiezen: Track, Sport of Road afhankelijk van hoe strak jij de Tuono afgesteld wilt hebben. Dit alles in te stellen op het kleuren TFT scherm.
Wil jij zelf je vering volledig naar wens finetunen? Dan ga je voor manueel. Al hoewel voor de gemiddelde rijder het automische systeem een stuk toepasselijker zal zijn.
Power
Het hart van de motor, het 1100 cc v4 blok, is dan ook een waar pareltje. Bij het revven merk je gelijk dat dit een volbloed raspaard is. Het geluid en de reactiesnelheid zijn om van te smullen.
De specs liegen er niet om. Met 175 pk is de Aprilia Tuono v4 1100 Factory dan ook een van de sterkste naked bikes die je kunt kopen. Ondanks dat is de Tuono erg voorspelbaar en fijn te rijden, het vermogen komt erg voorspelbaar vrij wat ervoor zorgt dat de Aprilia Tuono v4 1100 Factory erg fijn is om te rijden.
Dit alles is gekoppeld aan een heerlijke versnellingsbak met quickshifter en autoblipper. Die werkt bij de Tuono als een zonnetje en is zo soepel als het maar kan.
Looks
De Tuono heeft overduidelijk een sporty look. Met een krachtige voorkant, opvallende bestikkering en velgen die eruit knallen zijn de racerij invloeden goed te zien. Dit alles eindigt in een mooie puntige achterzijde die de snelheid verder accentueert. De standaard uitlaat is wat aan de grote kant, vervangen voor een kleinere variant komt het design zeker ten goede.
Ondanks de looks heb je bij de uitlaat weinig te klagen als het op geluid aankomt. Boven de 3500 toeren komt er een bak geluid vrij wat onmiskenbaar is voor het Aprilia v4 blok.
Wat vinden wij?
Wij hebben een week erg genoten van de Tuono. Het 1100cc v4 blok is een echte krachtpatser met een prachtig geluid en feel. Ondanks dit geweld is het blok erg verfijnd. De elektronisch aanpasbare Ohlins vering is een top aanvulling op deze al o zo goede fiets.
Met stoere, opvallende looks is het dan ook een ware eye catcher. Het frame is perfect in balans en het totaalpakket samen met de elektronische hulpmiddelen zorgt er dan ook voor dat de Tuono erg makkelijk en hard te rijden is. Voor kwaliteit moet je wel betalen, want goedkoop is de Tuono v4 1100 Factory niet, 21.275,- euro om precies te zijn.