Sports

De nieuwe Formule 1-auto van Max Verstappen wordt op deze datum onthuld

Datum RB18
De auto waarmee Max Verstappen zijn eerste wereldtitel verdedigt, de RB18, wordt al vrij snel getoond: woensdag 9 februari is de datum waarop men de RB18 onthult. Red Bull Racing is naar alle waarschijnlijkheid het eerste team dat de nieuwe F1-auto van 2022 toont.
Update: Haas is het Red Bull Racing alsnog voor, blijkt uit de berichtgeving van de formatie. Al zo vroeg als deze vrijdag, 4 februari, presenteert het Amerikaanse team de nieuwe auto!

Aloude F1-traditie

Zoals inmiddels traditie is, maken de Formule 1-teams de auto’s van het nieuwe seizoen wereldkundig in februari. Hoewel dat in de afgelopen jaren wat ingetogener gebeurde door allerlei redenen, is de lancering van de 2022-auto’s ongetwijfeld wel een ding.
View post on X
Zo ook voor Red Bull Racing, dat in Max Verstappen eindelijk de wereldkampioen heeft en zijn eerste rijderstitel verdedigt. De RB18 moet zich met Mercedes kunnen meten in het nieuwe reglementaire hoofdstuk. Volgens menig kenner blijven zij de favorieten. Maar toch. Diverse andere kapers (teams) zullen evengoed aandringen. Een team als Ferrari of McLaren kan de stijgende lijn van afgelopen jaren doorzetten immers.

Datum RB18 onthuld: Red Bull Racing niet eerste team

Dat Red Bull Racing al de onthulling op 9 februari doet, is een statement, maar ze zijn daarmee niet het eerste team in 2022. De eerste aankondiging is gaat dus naar Haas. Alleen Williams ontbreekt nog in het overzicht van bekendmakingen.

Overzicht onthullingen F1-auto’s in 2022

  • 4 februari – Haas
  • 9 februari  – Red Bull Racing
  • 10 februari – Aston Martin
  • 11 februari – McLaren
  • 14 februari – AlphaTauri
  • 17 februari – Ferrari
  • 18 februari – Mercedes
  • 21 februari – Alpine
  • 27 februari – Alfa Romeo
  • Williams – onbekend.
De reglementen veranderen aanzienlijk in 2022. Daarmee veranderen een aantal fundamentele eigenschappen van de auto’s. Naast grotere banden/velgen, is er op aerodynamisch vlak de grootste wijziging aanstaande: downforce komt niet meer van complexe vleugels die uiteindelijk vooral de airflow van achterliggers verstoorden, maar wordt nu meer onderaan de auto gegenereerd. Dit ground effect zou het inhalen en volgen moeten bevorderen.