Zoek je naar een beetje stoere wagen, dan heb je grofweg twee mogelijkheden. Je koopt een Jeep in een standaard uitvoering als je daar tenminste mee kunt leven, of je gaat voor een custom build. Expeditie Overland deed dat laatste en koos voor de 2020 Jeep Gladiator. Om het iets interessanter te maken werd de vierwieler omgedoopt tot ‘Odin’, naar de gelijknamige Noorse God Odin.
Jeep Gladiator
Afgezien van de wat minder voor de hand liggende naam, is deze custom build wel het voorbeeld van wat er mogelijk is. Dat wordt wel duidelijk als je weet dat deze wagen is gebruikt om paragliders te vervoeren naar de meest afgelegen plekken ter wereld. Denk aan het gebied van de Canadese buitengrenzen tot aan de Mexicaanse woestijn. Op die reis ging een hele vracht mee, van filmapparatuur en productietoestellen tot drones en een volledige kampeeruitrusting.
X Overland met de nieuwe Odin
De Odin kreeg een matzwarte kleur van de jongens van Expedition Overland, net als de iconische Overland “X” aan beide kanten van de wagen. Om even een volledig beeld te schetsen: het ding is voorzien van vierwielaandrijving en heeft zowel aan de voorzijde als aan de achterkant differentieel blokken. Doordat de ophanging ook werd aangepast konden de General Grabber X3-banden op de wagen worden gemonteerd. Waarschijnlijk was dat niet genoeg om de wagen bestand te maken tegen de beproevingen op de verschillende ondergronden. Zo werd er een volwaardig airbagsysteem geïnstalleerd en zorgt de Warn Zeon Platinum S-lieren voor de nodige bescherming. Een extra grote brandstoftank moet daarnaast garanderen dat je niet strikt noodzakelijk afhankelijk bent van de dichtstbijzijnde tankstation.
Samenwerking met Patriot Campers
Om het beruchte overlandings-concept gestalte te geven, werkte Expedition Overland samen met Patriot Campers. In goed Nederlands: de wagen werd voorzien van een PCOR-luifel, watertanks en een tent. Ook een Manager 30 batterijbeheersysteem werd ingebouwd zodat de zorgen over de energievoorziening minimaal zouden zijn. Om dit te bereiken werd gekozen voor een Revolution Power-lithiumbatterij van 160 ampère, ondersteund door een 160 W Overland-zonnepaneel.
Dat bovenstaande geen overdreven luxe was, bleek wel uit de laatste beproeving. Na een rit van ruim 20.000 mijl (ruim 32.000 kilometer) is de wagen toe aan een verdere upgrade. Zo krijgt de wagen de beschikking over 8 versnellingen, een Tow-Pro Elite-remcontroller en een nieuwe AEV-voorbumper. Als die upgrade achter de rug is, lonkt er weer een nieuw avontuur, maar wat een monster!