Actueel

Tickets voor eerste commerciële ruimtereis direct uitverkocht

Ruimte

Twee tickets voor de eerste commerciële ruimtereis werden donderdag in China verkocht tijdens een livestream van het Chinese bedrijf Deep Blue Aerospace. De tickets, geprijsd op 1.000.000 yuan (ongeveer 150.000 euro) voor een Commerciële ruimtereis van ongeveer 12 minuten naar de rand van de ruimte op een ruimtevaartuig dat in 2027 gelanceerd zal worden door Deep Blue Aerospace, waren onmiddellijk uitverkocht.

Deep Blue Aerospace

Deep Blue Aerospace behoort tot de voorhoede van commerciële ruimtevaartbedrijven die raketten ontwikkelen om toerisme in de ruimte te vestigen. Deep Blue Aerpspace is een van de weinige die weet te concurreren met het Amerikaanse bedrijf SpaceX’s Starlink, dit doet het bedrijf namens China wat streeft naar een dominante positie in de ruimte naast de Verenigde Staten.

Hoe reëel is een commerciële ruimtereis?

Er moet nog veel werk verzet worden om te lanceren op de aangekondigde deadline van 2027. De herbruikbare Nebula-1-raket van Deep Blue Aerospace, die de CEO van het bedrijf en vijf andere reizigers in drie jaar naar de ruimte moet brengen, is nog in ontwikkeling.

View post on Twitter

Vorige maand slaagde de raket er nog niet in om tijdens een testvlucht een verticale terugkeer te voltooien, op vrijgegeven beelden was te zien dat het voertuig crashte in de laatste fase. Een nieuwe test staat gepland voor volgende maand, terwijl het bedrijf heeft aangegeven in 2025 en 2026 de testactiviteiten te intensiveren om de veiligheid en betrouwbaarheid van raket zo goed mogelijk te testen.

Bedrijven die wereldwijd aan raketontwikkeling werken, hebben vaak te maken met tegenslagen en uitgestelde tijdlijnen. Maar op donderdag leek Huo Liang, de CEO en oprichter van Deep Blue Aerospace, vol vertrouwen dat de raket klaar zou zijn voor de vlucht in 2027, terwijl hij de plannen besprak tijdens de livestream van de ticketverkoop.

Ervaringen op een ruimtereis

Huo legde uit hoe passagiers hun veiligheidsgordels in de ruimte kunnen losmaken en “zich kunnen bewegen als vissen” in de gewichtloze omgeving, waar ze “precies hetzelfde voelen liggend als staand.”

“In deze ervaring kun je niet alleen zien hoe de aarde rond is, maar ook het uitgestrekte universum en de blauwe planeet waar de mensheid leeft,” zei Huo, die het particuliere bedrijf in 2016 oprichtte.