Entertainment

Alles wat je moet weten over het Circuit of the Americas (COTA)!

Circuit of the Americas (COTA)

Nabij het hart van Texas, Austin, ligt het Circuit of the Americas – de place to be tijdens de Grand Prix van Verenigde Staten! Een bijzondere locatie, dat is wel duidelijk. Waarom precies? Lees hieronder verder om alles te weten over Circuit of the Americas (COTA).

Wat Circuit of the Americas uniek maakt

Het moderne circuit dat in 2012 werd opgeleverd, behoort tot een selecte rij van racebanen met een Grade-1 licentie. Anders gezegd: alle faciliteiten en veiligheidsvoorschriften voldoen aan de strenge regels die het hoogste niveau van autosport vraagt.
Het feit dat Hermann Tilke, de in-house circuitontwerper van F1, verantwoordelijk is voor het ontwerp is niet zo bijzonder. Wel staat dit circuit bekend als één van zijn beste ontwerpen in de afgelopen jaren, als wij coureurs mogen geloven dan. Zij genieten behoorlijk van dit circuit dat geroemd wordt door de 30-meter helling naar de eerste bocht toe. De F1-bolides die daar met pakweg 300 kilometer per uur aankomen, kunnen door de heuvelklim nóg later remmen.
Daarnaast kent het twintig bochten rijke circuit, uniek vanwege de counterclockwise richting (bijna alle circuits draaien met de klok mee) een aantal uitdagende bochtencombinaties. Zoals vanaf bocht 16 tot en met 18 – gebaseerd op de achtste bocht op Istanbul Park; een angstwekkend snelle bochtencombinatie. Tilke heeft inspiratie gehaald uit een aantal historische turns, tot genoegen van degenen die er mogen rijden. COTA is volgens coureurs geen makkelijke baan om te leren.
Tenslotte nog het noemen waard: de ruim 70-meter hoge uitkijktoren die een ongelooflijk uitzicht verschaft voor VIP-fans.
Watch on YouTube

COTA: in getallen

Het project kostte een slordige 400 miljoen dollar en de uitvoering leverde naar schatting werkgelegenheid op voor 1700 mensen. Dagelijks werken er 300 mensen fulltime. Bij grote evenementen kan dat oplopen tot 6000 (deels tijdelijke) werknemers. Deze trekpleiter der raceharten (er zijn ook andere faciliteiten aanwezig, waaronder een amfitheater en een voetbalstadion) is goed voor tussen de 800.000 en 1.200.000 bezoekers per jaar.
De Formule 1 blijft een essentiële inkomstenbron, drie uur aan zendtijd tijdens een GP-weekend genereert ruim 200 miljoen dollar aan advertentiegelden. Toch hoeft de organisatie het niet alleen daarmee te doen, die bezoekersstroom doet de kassa rinkelen: een gemiddelde bezoeker – lees: gentlemen-driver met poen – tikt er dagelijks rond de 1500 dollar af en verblijft er minstens vier dagen.

Alles over Circuit of the Americas: (nog steeds) uitdagende locatie voor ingenieurs

Watch on YouTube
COTA is gebouwd te midden van een moerasgrond. Bijzonder, maar ook uitdagend. Tot heden geeft deze samenstelling van de ondergrond problemen. Er ontstaan hobbels, levensgevaarlijk en oncomfortabel in een racewagen met harde vering. In 2020 werd er opnieuw geasfalteerd na aanhoudende klachten. Met name MotoGP, logischer vatbaarder op twee wielen, klaagde. Een overstroming in 2015 beschadigde een aantal belangrijke afvoerpijpen, waardoor water terechtkwam waar dat niet mocht. Het zou de klei zijn, die als onderlaag te bewegelijk is. De 2021-editie van MotoGP resulteerde wederom in onvrede bij coureurs. Het Italiaanse bedrijf Dromo, dat Zandvoort van nieuw asfalt voorzag, is de aangewezen partij om de klus voort te zetten.
Nog niet uitgelezen? Voor een overzicht van onze nieuwste F1-content kun je overigens hier terecht.