Een nieuw seizoen Formule 1 breekt aan – voor fans van de sport een verlossing na maanden van ontwenningsverschijnselen. In deze circuit guide van Bahrein kijken wij naar de eerste locatie op de F1-kalender: Bahrain International Circuit. Deze baan brengt de nodige uitdagingen. Maar waarom precies?
Bahrain International Circuit
Bahrain International Circuit werd geopend in maart 2004, de eerste Formule 1-race vond een maand later plaats. Sindsdien is de Grand Prix op één jaar na telkens aanwezig geweest de kalender. In 2011 werd de GP geannuleerd. Reden zijnde: de inwoners protesteerden veelvuldig tegen de overheid.
https://www.instagram.com/p/CbPsDrds7Xh/
Deze zondag is het overigens de 18e keer dat de Grand Prix van Bahrein plaatsvindt. En daar kun je nog groot aantal races bij optellen in toekomst: in februari van 2022 kondigde de organisatie aan dat de GP van Bahrein in ieder geval tot 2036 op de kalender blijft.
Circuit Guide Bahrein: veilig maar uitdagend
Het circuit wordt gekenmerkt door elementen als warmte, maar ook wind. Het Bahrain International Circuit ligt namelijk zo ongeveer in een woestijn. De torenhoge dagtemperaturen zorgen er daarnaast voor dat veel races, waaronder het programma van F1, plaatsvinden op een later tijdstip. Bij voorkeur de laat op de dag of zelfs de avond.
Ondanks dat er volop opstuivend zand is naast de baan – niet ideaal voor grip – is het hier geen groot probleem. De grote uitloopstroken – een hekelpunt, omdat het de coureurs onvoldoende zou straffen – houden tegelijkertijd de zand op enige afstand. Bahrein International Circuit is één van de veiligste circuits van de wereld dankzij die uitloopstroken.
Circuit Guide Bahrein: ook in trek bij andere klassen
In 2007 leverden de inspanningen voor veiligheid zelfs een prijs op: de FIA Institute Centre of Excellence award. Vanwege de uitstekende veiligheid in opzicht van de bekwaamheid van de marshals naast het circuit. Eveneens, vanwege de aanwezige medische faciliteiten en de hoge standaard van technologie om die faciliteiten te onderhouden.
De World Endurance Cup (WEC) doet ook bijna jaarlijks het circuit aan. Hetzelfde geldt voor Formule 2 (sinds 2017) en sinds dit jaar zal ook de F3-juniorenklasse hier in het openingsprogramma van F1 racen.
https://www.instagram.com/p/CaZd2eTsWGc/
Het circuit kostte omgerekend 150 miljoen dollar om te bouwen. Het ontwerp werd wederom gedaan door Hermann Tilke. De in-house ontwerper van de koningsklasse, bedacht vijf verschillende variaties die naar wens kunnen ingezet worden in diverse raceklassen. In het geval van Formule 1 Grands Prix, betreft het de langste lay-out: 5.412 km in lengte. Er is capaciteit voor 70.000 toeschouwers. De huidige, dit weekend gebruikte Grand Prix lay-out telt 15 bochten.
Wat de voornaamste uitdaging is voor F1-teams op Bahrein International Circuit
Hoewel buiten de lijnen rijden hier aanzienlijk minder afstraft, brengen de wisselende omstandigheden en het late uur de nodige uitdagingen met zich mee voor teams en F1-coureurs. Terwijl de zon ondergaat, zakt de temperatuur namelijk behoorlijk. En dat heeft flinke invloed op hoe de auto’s – met name de banden – zich gedragen.
Daardoor is de eerste en derde vrije training (verreden in de schemer) weinig representatief voor waar het om gaat: de kwalificatie en de race. Beide vinden om het zelfde tijdstip plaats, dat geldt ook voor de tweede vrije training.
Data vergaren met korte- (kwalificatie) runs en lange runs – dat werkt het beste in soortgelijke omstandigheden. Daardoor is de tweede training zo belangrijk bij dit Formule 1-weekend. Wie de plank in deze sessie misslaat en tijd verspeelt, kijkt gelijk tegen een achterstand aan voor de rest van het weekend.