Werken voor een baas is niet voor iedereen weggelegd. Als er iets duidelijk is geworden de laatste jaren, dan is het wel dat creativiteit lonend is. Talloze mensen – vooral de jonge generatie – stort zich op social media en werkt op die manier aan de eigen naamsbekendheid. Zo is de rol van de traditionele media snel uitgespeeld. Iemand als Charli D’Amelio weet van die verandering optimaal te profiteren en is inmiddels ook op Google mateloos populair: Nederland googelt massaal haar naam.
Charli is een hit op internet
Zonder te willen overdrijven kunnen we stellen dat er meer dan regelmatig wordt gegoogeld op haar naam. Dat is niet zo verwonderlijk, de jongedame is een waar fenomeen op TikTok en heeft inmiddels ruim 144,5 miljoen volgers. Charli D’Amelio is daarmee één van de populairste content creators op het platform en dat brengt aardig wat geld op. Volgens Forbes verdiende ze het afgelopen jaar zo’n 15.8 miljoen dollar met het maken van filmpjes. Kijk, dan doe je het best lekker. Overigens zit het wellicht in de genen om goed te scoren op social media. De rest van haar familie is namelijk ook lekker bezig. Haar zus Dixie heeft zo’n 57.4 miljoen volgers en verdiende daar 8.8 miljoen euro mee.
Niche markt
Alhoewel het maken van leuke filmpjes iets is wat iedereen kan doen met een goede smartphone, is het populair worden vaak een hele opgave. Charli D’Amelio heeft het echter slim aangepakt door zich vooral te richten op het dansen en playbacken. Dergelijke filmpjes sloegen zo goed aan dat talloze mensen haat gingen volgen. Dat zijn logischerwijs jonge mensen en daarmee is haar fanbase de ideale doelgroep voor veel fabrikanten.
TikTok is een verdienmodel geworden
TikTok is al langer populair onder jongeren, maar ook producenten ontdekken de meerwaarde van het platform. Inmiddels zijn de cijfers van het social media platform niets minder dan indrukwekkend. Zo zijn er maandelijks 1 miljard gebruikers en dus is het vanzelfsprekend dat je als leverancier juist daar moet zijn om je doelgroep te bereiken. Wat is er dan handiger dan het adverteren op kanalen van de meest populaire TikTok’ers? Dat kost een leuk bedrag, maar in veel gevallen levert het een veelvoud op wat betreft de omzet. Dat de populairste content creators bedragen tot zo’n 440.000 dollar vragen is dan opeens logisch.
Reclame, maar wel subtiel
De reclame-uitingen op de TikTok-accounts zijn overigens vrij subtiel. Zo is het geen lange commercial, maar worden bepaalde producten gewoon tussen neus en lippen aangeprezen. Kortom, geen saaie verhaallijnen, maar gewoon subtiel vermelden welk cosmeticaproduct favoriet is of praten over dat lekkere drankje van Dunkin’ Donuts. Met andere woorden, de reclame-uitingen zijn slechts zelden storend.
De zusjes van Charli D’Amelio doen het ook goed
Voor de zussen Charli D’Amelio en Dixie betekent hun roem op TikTok ook meer bekendheid. Dat geldt niet alleen voor hen, ook andere populaire content creators merken dat. Zo halen veel makers op TikTok ook inkomsten uit sponsordeals. Of dat bij iedereen zo lucratief is kun je jezelf afvragen. In het geval van de zusjes D’Amelio is het in ieder geval een business-model geworden. Ze hebben namelijk ook een reality-serie op Hulu, bovendien heeft Dixie ook goede zangkwaliteiten. Een eigen kledinglijn is inmiddels ook van de grond gekomen en dus zal het vermogen van de zusjes de komende jaren alleen maar groeien.
Concurrentie uit Senegal
Dat de dames razend populair zijn is dus wel duidelijk, maar dat betekent niet dat ze lekker lui kunnen afwachten wat er op hun pad komt. De concurrentie zit immers niet stil. Nu hoeven ze van andere vrouwelijke content creators niet veel te vrezen, maar juist van hun mannelijke tegenhanger. De Senegalees Khaby Lame is namelijk de rijzende ster op dit moment. Hij heeft inmiddels 147,5 miljoen volgers. Met laconieke, bijna humoristische video’s weet ook hij veel mensen aan zich te binden en inmiddels gaat het hem ook financieel goed voor de wind. Lees hier alles over het gigantische vermogen van Khaby Lame.