Van een Rolls-Royce is bekend dat de wagen voor een groot deel met de hand is gemaakt. Dat verklaart de vaak abnormaal hoge prijs van de exclusieve bolide. Rolls-Royce is echter niet de enige wagen waarbij de prijs veelal wordt bepaald door het aantal manuren. Ook Bugatti weet de personeelskosten aardig door te berekenen in de prijs van haar supercars. Zo zit alleen al in de vervaardiging van het logo 20 manuren verwerkt.
Bugatti
Dat Bugatti een bijzonder automerk is zal je wel weten. Terwijl een bedrijf als Renault duizenden auto’s per jaar weet te produceren, blijft de teller van Bugatti op minder dan 100 staan. Aan de ene kant is dat ook logisch, er zullen weinig mensen zijn de kapitaalkrachtig genoeg zijn om een klein vermogen uit te geven aan een nieuwe Bugatti. Aan de andere kant is de Bugatti fabriek in Molsheim vrij beperkt waardoor grote oplages gewoon onmogelijk zijn. Kortom, het duurt wel even voordat men een Bugatti kan afleveren.
Macaron
Uit bovenstaande blijkt dat een Bugatti niet zomaar een wagen is. Vele uren arbeid zitten in elke wagen en veel onderdelen worden met de hand vervaardigd. Het logo is slechts een zo’n onderdeel waar veel tijd in gaat zitten. De badge, in vaktermen de ‘Macaron’ is een kunstwerk op zich. Sinds de lancering van de legendarische Type 13 is het embleem ongewijzigd en dat is geen toeval. Net als bij veel producten straalt ook het logo van Bugatti herkenbaarheid uit. Dat moet dus goed zijn en elke badge wordt dus met de hand gemaakt. Je kan dus stellen dat elke Bugatti uniek is, alleen al vanwege de Macaron.
Vele uren handwerk aan peperduur Bugatti logo
Voor Stephan Winkelmann, President van Bugatti is het overduidelijk waarom elke badge van belang is. Zo noemt hij de “ongeëvenaarde kwaliteit, de liefdevolle aandacht voor detail en het gewicht”, als typische herkenbare punten. Wat betreft dat laatste heeft hij zeker een punt: elke badge is namelijk gemaakt van 150 gram sterling zilver. Het maken van die typische Bugatti badge is noodgedwongen handwerk. De CEO van Bugatti, Thomas Demel, legt uit waarom. De verschillende krommingen en de oppervlakken aan de achterkant van de badge maakt het onmogelijk om dit machinaal te produceren”. Handwerk is dus de enige optie en daar betaal je uiteraard voor.
Duidelijk herkenbaar voor elke autoliefhebber
Een goed is logo is in de basis simpel en herkenbaar, naast het feit dat het moet opvallen. Daar voldoet de Macaron zeker aan. Sterker nog, dankzij de in de afbeelding verwerkte grill is het voor iedereen duidelijk dat dit het Bugatti logo is. Van oorsprong vindt het dan ook de inspiratie in de Art Neuvo-beweging. De rode achtergrond en de witte letters zijn de typische kenmerken die de herkenbaarheid vergroten. De 60 “parels” en de initialen van de oprichter van Bugatti maken het helemaal af.
Exclusief
Het Bugatti-logo is al ruim 100 jaar onveranderd en dat maakt het zo uniek. Terwijl andere fabrikanten hun logo vaak aanpasten aan de tijdsgeest is Bugatti eigenwijs doorgegaan op de ingeslagen weg. Het handgemaakte onderdeel draagt bij aan de exclusieve uitstraling van elke Bugatti. Daar gaat wel wat tijd in zitten. Alleen al de vervaardiging van het embleem kost 10 uur werk. Dat is overigens niet het werk van slechts een medewerker, in totaal zijn er 20 werknemers bij betrokken. Daar komt bij dat het een heel proces is. Ga maar na, zo’n badge moet niet alleen getekend worden, het moet ook gepolijst en ingekleurd worden. Puur vakmanschap dus. Alleen op die manier zorg je ervoor dat een Bugatti meer is dan een supercar.