Cars & Bikes

Zo uitgebreid wordt de Bugatti Chiron voor verkoop getest

Bugatti Chiron testen

Alhoewel de kans uitermate klein is dat ooit in je eigen Bugatti Chiron zal rijden – laat staan dat je een nieuw exemplaar kan kopen – kunnen we ons voorstellen dat je vol zit met allerlei technische vragen. Laten we het zo stellen: als een autoverkoper het heeft over de maximum snelheid, dan is het een goed gebruik om de uitspraken met een flinke korrel zout te nemen. De Chiron zou dus kritisch moeten worden benaderd, zeker als het gaat om de veronderstelde topsnelheid van 440 km/u. Daarom nemen we een duik in het testlab van Bugatti.

Elke Bugatti wordt uitgebreid getest

Een snelheid van meer dan 400 km/u lijkt een bijna onwezenlijk iets. Toch presteert Bugatti het om de Chiron zo hard te laten gaan. Sterker, het wordt uitgebreid getest. Dat doen ze met speciale dynamometers om zo er zeker van te zijn dat de wagen die ze afleveren ook daadwerkelijk voldoet aan de opgegeven specs.
Het verhaal begint dus bij die meetapparatuur. De dynamo voor de Bugatti wagen is dan ook speciaal ontworpen voor dit doel. Zo kan er getest worden met hoge snelheden, tot 480 km/u. Om je een goed idee te geven: bij een snelheid van ‘slechts’ 420 km/u gaan de wielen 50 keer per seconden rond en weegt de luchtklep maar liefst 55 kilo. Mocht je het willen weten: bij die snelheid is er sprake van een kracht van 4000G op de banden. Je kan dus niet zomaar een willekeurig nieuw setje gaan gebruiken.
View post on Instagram
 

Supercars en de zwaartekracht

Bij supercars van het type Chiron is de factor zwaartekracht van groot belang. De krachten die vrijkomen maken het noodzakelijk dat er extra maatregelen worden genomen om het veilig rijden te garanderen. Dat ga je dus niet reden met wat extra schroeven van de bouwmarkt. De Chiron heeft maar liefst 20 speciale schroeven aan de onderzijde. Speciale adapterplaten zorgen ervoor dat het geheel stevig op de monocoque blijft zitten. Elke plaat wordt vervolgens met sterke kettingen vastgemaakt en aan de vloer van de hal verankerd. Deze kettingen moeten in totaal zo’n  24 ton kracht kunnen weerstaan ​​om de auto te allen tijde in contact te houden met de dynamo. Kortom, er komt nogal wat bij kijken. Opvallend genoeg maakt Bugatti geen gebruik van de gangbare klassieke dynamo waarbij elke as zijn eigen rol krijgt. De dynamo van Bugatti heeft er maar één, waar alle vier de wielen hun kracht naartoe sturen. Dat zou de wielslip verminderen en prestatieverlies voorkomen. “Op de vierwielige rollenbank kunnen alle componenten uitgebreid worden getest onder alle denkbare rijomstandigheden”, aldus Michael Gericke, hoofd development van Bugatti. “Er worden rijweerstandsniveaus gesimuleerd die identiek zijn aan die op de weg.”
Watch on YouTube

Realistische situatie simuleren

Dat simuleren is niet alleen belangrijk om nauwkeurige metingen te verrichten, het zorgt er ook voor dat de machine in staat is om het enorme vermogen van de 8,0-liter W16-motor van de Bugatti Chiron aan te kunnen. Met minder slip en verlies van energie, worden de banden minder warm, waardoor er op hogere snelheden kan worden getest. Een enorme ventilator in de testhal van Bugatti kan ondertussen tot 300.000 kubieke meter lucht per uur verplaatsen om zo realistische luchtstromen te simuleren en de motor en de koelsystemen van de nodige luchtstroom te voorzien.

Een doel

“Deze opstelling betekent met name dat we een goede en vooral veilige werking kunnen garanderen, zelfs bij volledige belasting en op topsnelheid”, aldus Gericke. “We kunnen de tests ook op elk moment van het jaar reproduceren, ongeacht het weer. Dit helpt ons in onze permanente zoektocht naar technische perfectie.” Uiteindelijk dient het testen slechts een doel: om vast te stellen dat de wagen inderdaad de  geclaimde 1.596 pk (1.190 kW/1.618 PS) en 1.180 lb-ft (1.600 Nm) koppel levert.
Bron: Carscoops