Je kunt ze gek noemen of gewoon super creatief. De jongens van Brabus weten altijd weer het onderste uit de kast te halen en deze keer is het de beurt aan een AMG. Nog geheel origineel, maar de wagen moest een naam krijgen dus werd het de Brabus Rocket 900. Het ding kan nog net niet vliegen, maar veel scheelt het niet. Geen V12 deze keer, maar een bescheiden V8 zodat zelfs Max Verstappen ermee zou mogen racen. Bij wijze van spreken natuurlijk.
Brabus Rocket 900
Het begint veel weg te hebben van een jaarlijkse traditie. Pak gewoon een degelijke wagen uit het topsegment en verbouw het zo dat je het origineel er slechts met moeite in herkend. Dat betekent dus een wide body, dik 900 pk, meer dan 300 km/u en een koppel van minstens 1000 Nm. Helaas heeft ook Brabus afscheid moeten nemen van de vorige krachtpatser, de V12, maar met alle verbeteringen aan de V8 merk je het verschil nauwelijks. Kortom, studeer je autotechniek dan is Brabus wel de werkgever waar je stage wilt lopen, desnoods geheel gratis.
De specs
Over het design van de Brabus Rocket 900 kunnen we kort zijn: geweldig en indrukwekkend. Veel interessanter is wat de Duitsers onder de motorkap hebben verstopt. Inmiddels weet je dat het vermogen 900 pk is en zoals gebruikelijk is het koppel beperkt gebleven tot 1050 Nm. In feite kan dat iets hoger liggen, zo’n 1250 Nm, maar das weer niet goed voor de banden en de aandrijfassen. Een chassis wat compleet krom wordt getrokken door dergelijke krachten komt niet echt lekker vooruit namelijk. Het vermogen van de Brabus wordt netjes verdeeld over de vier wielen en zorgt ervoor dat je net onder de drie seconden blijft als je lekker vlot optrekt richting 100 km/u. Hou je het gaspedaal iets langer ingedrukt, dan bereik je in 23.9 seconden 300 km/u. Lekker, maar dat is (gelukkig) niet de topsnelheid, die ligt op 330 km/u. Dat wil zeggen, de wagen is op die snelheid begrenst anders zouden de Pirelli bandjes het gaan begeven.
In minder dan 3 seconden naar 100 km/u
Die topsnelheid valt wel een beetje tegen, de oude Rocket kan immers dankzij de V12 nog lekker door stuiteren naar 365 km/u. Ook de Black Baron uit 2009 ging een flink stuk harder met 370 km/u. Kortom, men gaat een beetje bewuster om met de mogelijkheden. Daarbij kun je natuurlijk wel de vraag stellen waarom je de krachtbron gaat beperken als je weet dat Pirelli ook de banden voor andere supercars leveren. Het kan dus wel. En ohja, de omgetoverde AMG GT 63S is er niet zomaar één. Je kan namelijk ook gewoon lekker achterin gaan zitten via je eigen deur. Juist ja, het is een 4-door wagen.
Volledig opgefokte V8 motor
Om de V8 tot absolute topprestaties te dwingen werd de V8 helemaal uit elkaar getrokken en werd het geen normale 4.0 liter, maar 4.5 liter. Dat heeft dus aardig wat werk gekost, bovendien heeft Brabus ook gedacht dat het wel handig zou zijn om een rood-koolstofvezel afdekplaat op de motor te plaatsen. Datzelfde koolstofvezel is gebruikt om de body te fabriceren. Het zorgt ervoor dat de nieuwe Rocket ook op hogere snelheden lekker stabiel op de weg ligt. Kortom, prima wagentje voor degenen die geld teveel hebben. Dat het wat mag gaan kosten is wel duidelijk, al was het alleen maar vanwege het schitterende Masterpiece interieur. Wat de Brabus Rocket 900 gaat kosten is niet bekend, maar gezien de oplage van slechts 10 stuks zal het geen koopje zijn.