Laten we van less is more maar meteen more is more maken, wanneer we het hebben over de nieuwe M-versies van BMW. Alle subtiliteit ter wege gelaten presenteert BMW een nieuwe generatie bakbeesten: de BMW X5 M en de X6 M, allebei ook verkrijgbaar in Competition varianten. Voor iedereen bij wie de honger naar pk’s nooit gestild is.
BMW X5 M en X6 M -ook als Competition-
Dat de vraag naar krachtige en vooral snelle SUV’s geen grenzen kent zien we overduidelijk terug in het aanbod van nieuwe vierwielers. Ook BMW presenteert deze week maar liefst vier nieuwe sportieve wagens: De BMW X5 M, de X6 M én de nog sterkere Competition varianten van de twee. Hoeveel pk’s krijg je in een SUV gepropt? Nou, veel dus.
Nieuwe generatie, zelfde hart
Sinds de geboorte van de X5 M en X6 M schuilt er onder de motorkap dezelfde krachtbron. Ook voor deze nieuwe generatie is gekozen voor dezelfde motor, de 4.4 liter V8 twin-turbo. De motor is door de jaren heen verfijnd, maar het blijft opvallend dat BMW de koers doorzet met één en dezelfde motor, iets wat weinig andere automerken doen. De wagens zijn gebaseerd op de eerdere M5. Dit betekent dat de nieuwe modellen per definitie al voorzien zijn van 600 pk/750 Nm. Is de kracht van 600 paarden niet indrukwekkend genoeg, ga dan voor de Competition versie. Deze heeft 625 pk /750 Nm. De versnellingsbak is een achttraps automaat. Van 0-100 doe je in de BMW X5 M en X6 M in 3.9 seconden. De Competition variant snoept daar 0,1 seconde vanaf. De maximale snelheid is officieel 250 km/u, maar met de juiste optie verschuif je deze grens naar de 290 km/u.
Solid as a rock
De BMW X5 M en X6 M zorgen dat het hart van de auto stevig op zijn plek wordt gehouden dankzij de stijve neus van de wagen. Voordeel hiervan is scherper stuurgedrag en minder vibraties in de cabine. De X5 M en X6 M zijn allebei voorzien van een aangepaste remmenset. De Competition krijgt een speciale Track-modus en grotere velgen.
Klaar voor het circuit
Zowel de MBW X5 M en X6 M lenen zich uitermate geschikt voor een potje racen op het circuit. Het koel- en oliesysteem werken zodanig goed dat racen geen probleem is. Ook de remmen staan op scherp voor hoge snelheden. De remschijven van maar liefst 395 millimeter worden bij het inzetten van een remactie door zes zuigers gegrepen. Ideaal voor de sportieve rijder. Ander leuk detail is het feit dat het vermogen het liefst naar de achterwielen trekt ofwel heerlijk driften in deze krachtpatsers.