Natuurlijk zijn we niet vies van een leuk feestje, maar dan moet er wel écht iets te vieren zijn. Laat dat nou net het geval zijn bij BMW; de GS bestaat dit jaar veertig jaar. Hoe kun je dat jubileum beter vieren dan met de presentatie van een heerlijk dikke BMW GS? Zie hier de BMW R 1250 GS Adventure, een BMW motor voor het echte zware werk.
BMW GS bestaat 40 jaar
BMW heeft een naam hoog te houden als het gaat om betrouwbaarheid en dat dat zit bij de BMW R 1250 GS wel goed. De bike heeft een prima karakter en kan op elke ondergrond uit de voeten. Geen enkele uitdaging is te zwaar voor dit stalen ros en dat is dan ook de reden dat het de meest ideale motor is voor het verkennen van (bijna) onbegaanbare gebieden.
BMW R 1250 GS Adventure
Waar je bij een tourmotor wellicht denkt aan burgerlijke ritjes met een stel vrienden op een zondagmiddag, is dat niet echt het beeld dat BMW voor ogen heeft met de GS. Met de nieuwe ‘Adventure’-serie gaat BMW nog iets verder en blijkt innovatie nog steeds in het DNA van de Duitsers te zitten. Zo is de R 1250 GS Adventure nog beter in staat om het tijdens lange ritten uit te houden. Kortom, BMW heeft een model weten te produceren dat niet alleen duurzaam, maar ook robuust, veelzijdig en superieur is.
Geschiedenis
Als we bij het begin van de BMW R 1250 GS willen beginnen, moeten we terug in de tijd. Ver terug – in 1978 om precies te zijn. In dat jaar werden er twee gouden medailles gewonnen tijdens het wereldkampioenschap Six Days met de BMW R80GS. Feitelijk was de motor een initiatief van een aantal monteurs en ontwikkelaars. Een officiële opdracht voor het maken van deze motor was er niet. Het was dus eigenlijk een bijzonder grote gok die gelukkig goed uitpakte. De motor bleek zich uitstekend op de weg te kunnen gedragen en combineerde dat met het nodige rijplezier. Met andere woorden: een legende genaamd BMW R GS was geboren.
Nog betrouwbaarder
Het kan uiteraard nog beter en in de loop der tijd heeft BMW aardig wat wijzigingen aangebracht aan de GS. Zodoende kan de motor goed presteren op nagenoeg elke ondergrond en kan je als motorliefhebber blijven vertrouwen op een comfortabele zit. Opvallende wijzigingen die BMW heeft laten doorvoeren waren onder andere de eenzijdige swingarm. Dit bleek een gouden greep: je kunt nu je achterwiel sneller wisselen. Inmiddels is de GS uitgegroeid tot het paradepaardje van BMW en is het nog altijd toonaangevend op het gebied van de zogenaamde toer-enduro’s.
Snelste en krachtigste toer-enduro
Ook met de lancering van de nieuwe BMW R 1250 GS Adventure heeft BMW weer een ijzersterke troef in handen. Opvallend is de extra grote cilinderinhoud waardoor de GS niet alleen de sterkste, maar ook de snelste toer-enduro is die je momenteel kunt kopen. De paralever-swingarm met dubbel draaipunt zorgt bovendien voor een verbeterde handelbaarheid van de motor op ruigere ondergronden. De kleurstelling geeft de BMW een sportieve uitstraling en laat er geen misverstand over bestaan waar deze motor toe in staat is.
Innovaties door de jaren heen
De GS die de motorrijder anno 2021 tracht te verleiden, is het resultaat van een niet aflatende drang van BMW om de prestaties steeds verder op te schroeven. Zo zagen we in 1994 de eerste versie van een boxermotor met vier kleppen en werd het model van 2002 uitgerust met eigenschappen die liefhebbers van de echt lange ritten een bijzonder comfortabele rijervaring beloofden.
Tweecilinder boxermotor
Ook met de huidige BMW R 1250 GS Adventure stelt BMW niet teleur. Zo beschikt de motor nu over een geavanceerde tweecilinder boxermotor en is er dankzij de variabele nokkenasregeling (BMW ShiftCam) meer power beschikbaar. Klinkt leuk, maar het is meer dan dat. In de praktijk betekent dit dat je met nog meer vertrouwen de weg op kan. Ook de modellen in het middensegment, de F 750 GS en F 850 GS zijn erop vooruit gegaan. Naast de extra grote cilinderinhoud staan ook deze uitvoeringen garant voor nog meer rijplezier.
Kijk, oordeel zelf en laat je verleiden tot een ritje op dit prachtige bakbeest: