Als het gaat om motoren, dan kunnen we er niet genoeg van krijgen. De combinatie van snelheid met het ultieme gevoel van vrijheid is nog altijd iets dat tot de verbeelding spreekt. Nu kun je natuurlijk genoegen nemen met een standaard uitvoering van een alledaagse BMW motor, het wordt veel leuker als je iets onder je edele zitvlak hebt zitten waar je écht mee voor de dag kunt komen. Als dat ‘The Dominator’ heet en ook nog eens een hele nette 134 pk weet te produceren, dan is het feestje helemaal compleet.
BMW motor R1250GS: The Dominator
Als het om custom motoren gaat dan kom je in Nederland als gauw terecht bij een gespecialiseerde onderneming: Ironwood. Inmiddels heeft het bedrijf een aardige reputatie weten op te bouwen op het gebied van bijzonder degelijk afgewerkte (BMW R-serie) motoren. Het laatste voorbeeld van hun vakmanschap is deze uitvoering van de legendarische BMW R1250GS, alias The Dominator.
https://www.instagram.com/p/B9n42qchA_G/
Dominatie op de weg en op de markt
Het lijkt wellicht een groot raadsel waarom je een motor zo’n naam zou geven. Laten we eerlijk zijn, 134 pk is niet schrikbarend veel, er zijn immers meer motoren die er wel meer uit weten te persen. Deze motorfiets symboliseert echter twee niet geheel onbelangrijke zaken. Allereerst gaat het om de basis van het project, de BMW R 1250 GS. Dit model is al jaren dominant aanwezig in het segment, bovendien is het de bike waar BMW Motorrad haar succes grotendeels aan te danken heeft. Het feit dat men al tien jaar marktleider is, was reden voor een gedenkwaardig feestje en dus werden de koppen bij elkaar gestoken voor een unieke samenwerking. TW Steel en Arjan van den Boom (Ironwood Custom Motorcycles) sloegen de handen ineen met een met een bijzonder indrukwekkend resultaat. TW Steel leverde het uurwerk, terwijl ICW de BMW onder handen nam.
Toonaangevend
Dat laatste is, zo kunnen we wel stellen, een bijzondere creatie geworden. Een vloeistofgekoelde motor, ShiftCam-technologie en een indrukwekkende hoeveelheid elektronische bedrading zorgen ervoor dat de BMW R 1250GS een motor is geworden die respect afdwingt. ‘We hadden allemaal dezelfde visie’, legt Arjan van den Boom van ICW uit. “Namelijk om een custom bike en bijpassend uurwerk te creëren, op een manier die naadloos aansluit bij BMW’s ‘decennium van dominantie’. Het grote voordeel: Arjan van den Boom kreeg de vrije hand en kon helemaal los gaan op zijn interpretatie van het begrip ‘dominantie’.
Perspectief van Ironwood
Om de visie van Ironwood te vertalen naar een werkbaar geheel werd een van de beste vrienden en vakman, Marcel van der Stelt, van The Custom Factory, bij het project betrokken. Hij nam de bouw van de hoekige carrosseriepanelen voor zijn rekening en hielp bij de fabricage van zowel een nieuwe brandstofcel, als de verplaatsing van de dikke brandstofpomp van BMW.
Het resultaat is een motor die nooit eerder het levenslicht zag. Zo zien we een BMW S1000XR LED-koplamp vooraan en een S1000RR-achterlicht achter. Dit terwijl het standaard TFT-scherm nog steeds aanwezig is, alhoewel deze wel is verplaatst. Een onopvallend dubbel uitlaatsysteem en nieuwe inlaten welke zijn afgedekt met op maat gemaakte filters van DNA Performance, maken de motor helemaal af.
Het vakmanschap zie je aan de details
Als je de tijd neemt zie je pas echt hoeveel vakmanschap in dit project is verwerkt. Zelfs de carrosserie is onder handen genomen. Het eigenzinnige Telelever-ophangsysteem van BMW is vooraan gehouden, maar is wel voorzien van een set koolstofvezelhulzen van CeraCarbon. Vervolgens werd de voorkant verlaagd waardoor de motor de huidige uitstraling kreeg. Een set 17-inch carbonwielen van Rotobox was nodig om de houding van de 1250 er nog beter uit te laten komen. De remmen hebben een upgrade gekregen door deze te voorzien van Brembo-remklauwen van een R1250R.
Schandalig mooi eindresultaat
Het resultaat is een schandalig mooie motor, gecombineerd met een radicale kleurstelling. Een antracietkleurige basis met feloranje strepen die veranderen naargelang de lichtval. Jacco van Royal Kustom Works is verantwoordelijk voor het verven en tevens is het frame voorzien van een poedercoating. Ironwood koos voor de kleur blauw als contrastkleur, dus de schokveren werden dienovereenkomstig vernieuwd. Uiteraard is het rijcomfort minstens zo belangrijk. Daarom werd stoffeerder Jeroen Bouwmeester van Silvermachine aangetrokken om de stoel onder handen te nemen. Hij bedekte niet alleen de stoel, maar wikkelde ook de grepen en behandelde het nieuwe ‘dashboard’ van de 1250. Het zit bovenop de tank, waar ook ruimte is gemaakt voor de op maat gemaakte horlogekast, versierd met een custom uurwerk van TW Steel.
Kortom, Ironwood en co. hebben alles uit de kast gehaald om een opmerkelijke motor af te leveren. Uit de toffe foto’s van Paul_vanml blijkt dat dit zonder meer is gelukt. Benieuwd wat voor projecten Arjan van den Boom nog meer op zijn naam heeft staan, neem dan eens een kijkje op zijn Instagram-account.