Iets met het lekkerste voor het laatst bewaren. Op de IAA in Frankfurt trakteerde BMW ons al op een paar nieuwkomers, maar het wachten was op het ware pronkstuk. Die is nu eindelijk hier en wel in de vorm van de nieuwe BMW M8 Gran Coupé. De dikste GC die we kennen.
BMW M8 Gran Coupé
Onverwachts is het niet. Maar net als met verjaardagscadeautjes van vroeger: soms weet je al wat je gaat krijgen, maar dat betekent niet dat je er minder blij van wordt. De Gran Coupé werd bij de presentatie van de 8 Serie ook als laatste bekend gemaakt, dus was het te verwachten dat ‘ie ook nu even op zich zou laten wachten.
Specs
De BMW M8 Gran Coupé is voorzien van 600 pk, afkomstig uit een 4.4 liter V8. Net als bij de lancering van de BMW X5 M en X6 M komt er ook voor de Gran Coupé een Competition variant. De Competition is uiteraard nét wat dikker dan de ‘gewone’ en voorziet je van 625 pk met eenzelfde V8. De kleur waarin de wagen gepresenteerd wordt is een bijzondere: paars. Een sprint van 0-100 km/u kost deze aubergine slechts 3.3 seconde, 3.2 als je voor de Competition gaat. In snelheid zien we het grootste verschil tussen de twee modellen. De BMW M8 Gran Coupé tikt de 250 km/u aan, de Competition trekt hem door naar maar liefst 305 km/u. Niet getreurd als je in de andere variant ook harder wil kunnen: deze laatste snelheid is ook te halen wanneer je het M Driver’s Package bestelt.
Naast de motor zijn er ook andere M-onderdelen aanwezig. Zo zijn de dempers strakker afgesteld, is er aangepaste besturing en is de bak voorzien van een sportuitlaat.
BMW stijl
Traditiegetrouw levert de Duitse autofabrikant precies naar verwachting. Een dikke bak, maar geen onverwachte extra’s. Noem het saai, noem het betrouwbaar, het maakt de prestaties van de BMW M8 Gran Coupé er niet minder door. De prijzen laten nog even op zich wachten, die worden bekend gemaakt bij de officiële presentatie van de wagens op de autoshow in Los Angeles. De modellen staan vanaf april 2020 bij de Nederlandse dealers. Ook in andere kleuren dan paars.