Cars & Bikes

De BMW M760Li, de perfecte combinatie tussen power en luxe?


De BMW 7 serie, wie kent hem niet? Het vlaggenschip van de Duitse autogigant bevindt zich in het rijtje van Duitse uber-luxe sedans samen met de Mercedes S-klasse en de Audi A8. Wij namen gelijk de big-daddy van de modelrange mee voor een test, de BMW M760Li. Is de BMW M760Li, de perfecte combinatie tussen power en luxe? Lets find out!
Hoe is dit beter te testen dan mee te nemen op een road trip, een road trip richting Praag! Een mooie afstand van 900 km die in een dag te doen is en grotendeels door het vaderland van deze beuker gaat. Het land van de ongelimiteerde autobahn en weggebruikers die waar mogelijk de linkerbaan vrijlaten voor vlotter passerende bestuurders.

Looks

Om maar gelijk met de looks te beginnen. Het gefacelifte model dat wij reden droeg de kleur ‘Carbon Schwarz metallic’. Een donkere metallic lakkleur die in zonlicht een mooie donkere blauwe gloed doorlaat. Samen met de matte aluminium accenten op de spiegels, grille en sierlijsten oogt hij sjiek doch sportief.
De V12 badge die de zijkant draagt en de M760Li badge op de achterzijde verraden dat je met de ultieme 7 serie te maken hebt samen met de twee keer twee uitlaat stukken die de kenners onder ons gelijk op zullen vallen. De 20″ lichtmetalen dubbelspaak M-velgen voegen hier nog wat extra flair aan toe.

De facelift

Toen het nieuwe design van de 7 serie tentoongesteld werd brak dit het halve internet. Veel mensen konden zich niet vinden in de mega grote grill die de nieuwe 7 serie draagt.
Wij zijn het hier dan ook totaal niet mee eens. Waar het vorig model 7 serie, in onze ogen, teveel overeenkomsten had met de 5 serie was het bijna moeilijke te zien welke voorbij vloog op de snelweg.
Deze mening werd gedeeld door 7 serie eigenaren en daar werd uiteraard naar geluisterd. De 7 serie is weer een opvallende verschijning, een imposante tank waarvoor je aan de kant wil gaan wanneer deze in je spiegel dichterbij komt.
Is de BMW M760Li voorbij gevlogen kijk je tegen de nieuwe kont met als meest opvallende verandering het doorlopende LED achterlicht die de achterkant siert.

Performance

En voorbij vliegen kan hij zeker. Met een 6,6 liter V12 als krachtbron die 585 pk en 850 Nm produceert is de BMW760Li ondanks zijn gewicht van 2500 kg nog retesnel. Je zal dan ook weinig auto’s tegenkomen die je bij kunnen houden bij het accelereren, laat staan de topsnelheid.
De V12 helpt de M760Li in 3,8 seconden naar de 100. Een acceleratie die pas volledig stopt bij de 305 km per uur, echte km’s, want op de teller hebben wij de 318 km/u aangetikt. Dit met 3 personen en een kofferbak vol met bagage… hoe dan?!
Uiteraard moet je ergens de rekening betalen voor al dit geweld en dat doe je los van de aanschafprijs ook aan de pomp. Met een gemiddeld verbruik die al snel op de 1 op 6/7 uit zal komen is het een behoorlijke zuiplap maar goed, dat kan je waarschijnlijk weinig schelen wanneer je de BMW M760Li aanschaft.

Rijgedrag

Met het gewicht van de M760Li is het uiteraard onmogelijk om aan te voelen als een lichtvoetige racewagen. Dat moet ook niet de benchmark zijn. Toch zal de uber-BMW je verrassen met zijn rijgedrag.
De luchtvering, gasrespons en versnellingsbak zijn aan te passen in de verschillende rij-modi, met als meest gebruikt: comfort en sport. Waar de 7-serie zich in comfort lekker deinst over de weg, soepel optrekt en het geluid tot een minimum beperkt, zo worden de spierballen geflext in sport modus.
Een pruttelende en klappende uitlaat, een versnellingsbak die zich hoger in het toerental houdt, snelle respons van het gaspedaal en meer gevoel in het stuur. Ja, voor zo’n grote auto toont hij nog een erg sportief karakter met de eerder genoemde snelle acceleraties.
De active steering zorgt voor een kleinere draaicirkel op lage snelheden en meer stabiliteit op hogere snelheden. Hoe? Met meesturende achterwielen die op lage snelheid tegensturen en op hoge mee. Dit merk je met zo’n grote auto dan ook echt wanneer je je in de bebouwde kom begeeft of snelweg kilometers aan het maken ben.
De ultieme test, de autobahn. Dit is uiteraard het speelterrein voor deze auto. Met 250 km/u bevindt je je nog in alle rust in de 7-serie. Zit je achterin en kijk je even niet naar buiten zou je denken dat je 140 rijdt. Ga je nog harder blijft de M760Li bijzonder stabiel en comfortabel, wat doorgaat tot een topsnelheid van 318 km/u op te teller, serieus hard. Het enige nadeel is dan de snelheid waarmee de tank leeg gaat, 1 op 2 is dan niet gek… you do the math!

Comfort & Luxe

Aan comfort ontbreekt letterlijk niks in de M760Li. Door de lange versie is achterin de plek waar je wilt zitten met alle luxe van dien. De zeer comfortabele stoelen met massagefunctie en ventilatie zijn ook achterin elektrisch verstelbaar naar comfortabelere houdingen.
Omringt door schermen waar je systemen en multimedia mee tot je beschikking hebt zul je je dan ook niet vervelen. Uiteraard houdt de VIP achterin ook van enige privacy die gecreëerd wordt met de elektrisch bedienbare zonnewering en is er een koelkastje aanwezig om een flesje champagne in koud te zetten. Vier-zone climate control? Check. Een sublieme geluidsinstallatie van Bowers & Wilkins? Check.
Zoals eerder gezegd is in comfort de M760Li lekker stil, dit door extra geïsoleerd. Misschien wel iets te goed? Zo goed dat je telefoon regelmatig zijn GPS-signaal verliest.
Uiteraard kan de bestuurder ook van bijna alle luxe genieten en wordt extra bijgestaan door BMW’s CoPilot Pack die je extra bijstaat bij parkeren, deels autonoom rijden en verschillende veiligheidssystemen om in te grijpen bij near-crashes.

Conclusie?

Heb jij geld als water? Dan is de BMW M760Li de 7 serie met de grootste statement. Hier betaal je wel een dikke rekening voor, het model dat wij reden tikte de 277.000,- euro aan. Hiervoor krijg je dan wel de ultieme combinatie tussen power en luxe. Met looks die weer helemaal van deze tijd zijn, alle luxe die je je maar kan bedenken en een interieur waar je u tegen zegt is het dan ook echt een heerlijk totaalpakket. Wel zijn er misschien meer verstandige keuzes binnen de te kiezen motorisering.
Zo heb je bijvoorbeeld voor 80.000,- euro minder de BMW 750Li, die tegenwoordig 530 pk heeft en in 4,1 seconden van 0-100 gaat, een respectievelijke 55 pk minder en 0,3 seconden langzamer dan de M760Li en los van de prijs ook qua verbruik nog eens wat beter is voor de portemonnee.
Verder kun je weinig negatiefs zeggen over de M760Li die in alle situaties een heerlijke reisgenoot is. Nieuwsgierig geworden? Stel jouw favoriete spec samen in deze configurator! En tja, de foto’s spreken voor zich.