Het heeft even geduurd, maar nu is ie er eindelijk: de nieuwe BMW M1000RR. BMW kiest dan ook wel voor een slim moment op de 212 pk sterke motor te lanceren. De populariteit van de M3 en M4 zou de verkoop namelijk wel eens naar ongekende hoogte kunnen stuwen. Daar heeft BMW wel een punt. Je kon als motorliefhebber al wel de M Performance Parts bestellen, maar een echt M-model, die op twee wielen dus, was er nog niet.
BMW M1000RR
De techniek van de M1000RR is gebaseerd op de ‘oude’ S1000RR motor en dus zit de tweewieler boordevol techniek van de legendarische WK Superbike-machine. Met die wetenschap in het achterhoofd kun je op je vingers natellen dat dit M-model net even anders is dan wat je van de Duitse fabrikant gewend bent. Zo levert de machine een nette 212 pk bij 14.500 tpm.
Wat betreft het gewicht is het zeer acceptabel gebleven: met 192 kilo is uiteraard geen lichtgewicht, maar hanteerbaar is het zeker wel. In vergelijking met de S1000RR is het in ieder geval 3.7 kilo lichter en je krijgt er dus 5 pk’tjes extra. Dit lichtere gewicht werd voornamelijk bereikt door gebruik te maken van carbon wielen en het titanium uitlaatsysteem. Nog meer details voor de liefhebber: het maximum toerental is 15.100, dat is 500 toeren meer dan waar de S1000RR over beschikt.
De technische kant van het model
De M1000RR is voorzien van gesmede Mahle zuigers. De twee zuigerveren, gemodificeerde verbrandigskamers en uitlaatkleppen van titanium maken het af. Nog leuker: de compressie is ook gewijzigd en komt nu uit op 13.5:1, bovendien heeft het blok drijfstangen (Pankl) van titanium gekregen waardoor dit 85 gram lichter is. De slanke (en lichte) klepslepers, inlaatpoorten en gemodificeerde nokkenassen met ShiftCam- technologie zorgen voor nog minder gewicht. Kortom, de Duitsers hebben alles uit de kast gehaald om de motor zo licht mogelijk te maken.
Een wheely wordt erg lastig
Ook op het gebied van de aerodynamica is de BMW M1000RR erg bijzonder.De M heeft carbon winglets gekregen waardoor er meer druk op het voorwiel staat. Mocht je dus toch een wheely willen maken: doe je best. Het zal zeker niet mee gaan vallen. Voor degenen die gewoon graag willen genieten: de winglets zorgen er ook voor dat je lekker vlot kunt accelereren, een minder lange remweg nog hebt en dat de wegligging in de bochten nog beter is.
Verschillende rijmodi
Wat betreft de wegligging: je hebt de keuze uit verschillende rijmodi met de BMW M1000RR: Rain, Road, Dynamic, Race en Race Pro1-3. De Dynamic Traction Control (DTC) en de DTC wheelie-functie zorgen ervoor dat je als motorrijder alle controle hebt over de manier waarop de BMW zich gedraagt. Nog meer leuke wetenswaardigheden: De M1000RR beschikt ook over zaken als een Schakelassistent Pro, Launch Control, Hill Start Control Pro en Pit Lane-Limiter. Met andere woorden: alles wat je nodig zou kunnen hebben om veilig de weg op te gaan zit er bij.
De echte liefhebber van BMW motoren is uiteraard benieuwd naar het kleurschema. Hier gebeurt op zich weinig spannends. De M1000RR heeft een vergelijkbaar kleurschema als dat van de S1000RR: witte unilak in combinatie met lichtblauw, donkerblauw en rood. Andere mogelijkheden zijn er ook: een motorcover in graniet grijs en een tankvulopening met een zwarte afdekking.
Aanbetaling van 1000 euro
Mocht al het bovenstaande nog niet genoeg overtuigingskracht hebben, check dan bij de dealer het M Competition Package. Gefreesde onderdelen, carbon componenten, een heerlijk lichte swingarm van aluminium en een onderhoudsvrije M Endurance aandrijfketting maken de motor dan echt af. Uiteraard kost de nieuwe BMW wel wat, maar voor een aanbetaling van 1000 euro verzeker jij jezelf van een exemplaar als de BMW M1000RR daadwerkelijk leverbaar is. Dat zal overigens pas begin april 2021 zijn. De verkoopprijs zal dan 39.380 voor het instapmodel bedragen.