Je mag het natuurlijk niet hardop zeggen, maar auto’s en vrouwen hebben veel gemeenschappelijks. In beide gevallen is het van belang dat ze mooi en aantrekkelijk zijn, maar daar ga je het anno 2020 niet mee redden. De persoonlijkheid is minstens zo belangrijk, het karakter dus en dat geldt ook voor auto’s. Als die twee zaken onontbeerlijk zijn, dan heeft BMW dat goed begrepen. Met de BMW i4 concept geeft het Beierse merk in ieder geval een duidelijk visitekaartje af aan Elon Musk.
BMW gaat de strijd aan met Tesla Model 3
Als het aan de Duitsers ligt gaat Tesla het zwaar krijgen in 2020. Ze hebben hun pijlen gericht op de Tesla Model 3 in het bijzonder, en in mindere mate op de Polestar 2. Het Duitse antwoord is de BMW i4 concept, een vijfdeurs fastback met specs waar het water je van in de mond loopt. Het zou het begin moeten zijn van een inhaalslag die BMW probeert te realiseren nu de elektrische wagen echt wel een blijvertje is. De jongste telg uit de BMW fabrieken zou vanaf 2021 van de band moeten rollen.
Niet Geneve maar München
Deze wagen heeft de toevoeging ‘concept’ gekregen omdat het model nog niet helemaal af is. Is op zich niet erg, we krijgen zo wel een goed beeld van de bedoelingen van BMW. De Bayerische Motoren Werke laat in ieder geval zien dat ze in staat zijn om een meer dan degelijke volledige elektrische middenklasse wagen af te leveren. De presentatie vond echter niet plaats in Geneve, zoals gepland, maar in de thuisbasis van BMW: München.
De BMW i4 heeft in tegenstelling tot de i3 een zeer herkenbaar uiterlijk en oogt enorm dynamisch. In de woorden van de Duitsers gaat het om een mix van ‘elegante sportiviteit en praktische ruimte’. Wat opvalt bij een eerste kennismaking is de uitzonderlijke grill die al gauw doet denken aan de nieuwe 4 Serie Gran Coupé. Andere opvallende visuele aspecten zijn de lange neus en de enigszins ‘curvy’ body dankzij de afbuigende dak- en heuplijnen.
Prestaties van M4-niveau
De kan is groot dat de BMW i4 concept in meerdere versie beschikbaar wordt. Dat heeft dan betrekking op zowel de zwaarte van de motor als de prestaties van de accu. Naar verwachting zal de sterkste versie vergelijkbare prestaties leveren als de toekomstige M4. Denk dus aan een elektrische aandrijflijn van 530 pk. Dat zou het in ieder geval mogelijk moeten maken om binnen 4 seconden naar 100 km/u te accelereren. Met een topsnelheid van iets meer dan 200 km/u is het zeker niet de snelste, maar eerlijk gezegd is een indrukwekkende topsnelheid weinig relevant. Verder biedt de BMW i4 Concept weinig schokkende specs. Zoals verwacht zal de wagen zijn voorzien van meerdere elektromotoren om de assen aan te drijven en zal het accupakket van 80 kWh voldoende zijn om een actieradius van 500 – 600 kilometer te garanderen.
BMW staat er goed voor
Alhoewel de specs redelijk basic zijn, staat BMW er met de i4 Concept er goed voor. De wagen heeft meer kracht en een groter bereik dan de Tesla en Polestar. Leuk natuurlijk, maar de wagen komt pas in 2021 op de weg en in de tussenliggende periode kan er op technisch gebied heel veel gebeuren.