Cars & Bikes

De BMW HP4 Race is de allerduurste motor van Marktplaats

duurste motor op marktplaats

Voor een beetje leuke motor hoef je normaal gesproken geen vermogen neer te leggen. Ook met een beperkt budget kun je al een hele aardige occasion kopen op bijvoorbeeld Marktplaats. Wil echter iets bijzonder hebben, dan moet je aardig diep in de buidel tasten. Is dat laatste geen probleem, dan zal de BMW HP4 Race uit 2017 precies in je straatje passen. Het is momenteel de duurste motor op Marktplaats.

De duurste motor op Marktplaats

Met een prijskaartje van 71.999 euro is de BMW racemotor zeker geen koopje, maar voor dat bedrag krijg je wel heel veel motorgeweld terug. De HP4 Race is de overtreffende trap van de S1000 rr. Dat wil in het kort zeggen dat het een ‘gewone’ HP4 is, maar dan zijn wel alle onderdelen gemaakt van carbon. Dat betekent dus een snelle motor die een stuk lichter is en dus een veel aangenamere rijervaring levert. Om het even helder te verwoorden: het monocoque hoofdframe weegt slechts 7,8 kilo. Niet veel voor een beest als dit.

Vier stuks voor Nederland

Eind 2016 kwam BMW met de heugelijke mededeling dat men de HP4 Race daadwerkelijk zou gaan produceren. Ook al ging het om een zeer beperkte oplage, slechts 750 exemplaren werden in elkaar gesleuteld door BMW, was het al direct duidelijk dat het een zeer gewild exemplaar zou zijn. Nederland kreeg er in ieder geval vier toegewezen.
Dat de HP4 Race bijzonder is blijkt wel uit de details. Zo weegt de duurste motor van Marktplaats met een volle tank slechts 171 kilo en levert de motor 215 pk bij 13.900 tpm. Bijna alles is van carbon gemaakt om zoveel mogelijk gewicht te besparen. Dat betekent dat naast het frame, ook de wielen en het achterframe van het superlichte materiaal zijn gemaakt. Öhlins en Brembo zorgen voor de vering en de remkracht zodat je ruim op tijd tot stilstand kunt komen.

All in the extra’s

De HP4 Race wordt nog indrukwekkender als we kijken naar de extra’s. Zo beschikt de duurste motor van Marktplaats over een volledig elektronisch controle- en assistentiesysteem en is het geheel geoptimaliseerd voor het gebruik van de motor tijdens races. Bijna alle info wordt overzichtelijk gepresenteerd op de 2D-display. De motor perfect afstellen voor de verschillende circuits is geen probleem en je kunt het zelfs afstellen op basis van het type asfalt. Alles kun je naar wens instellen tot en met de versnellingen toe. Op die manier is het winnen van een race geen probleem meer en is de enige zwakke schakel de bestuurder.