BMW 3.5 CSL Group 2 ‘Batmobile’ kent rijke historie
De BMW 3.5 CSL is niet zomaar een auto. De auto werd in 1972 geïntroduceerd als homologatiemodel voor de autosport. Met zijn agressieve aerodynamische bodyki werd deze raceauto ook wel ‘Batmobile’ genoemd. In juni 1973 werd deze specifieke BMW verkocht aan autocoureur Graziano Cancian en werd ‘ie geüpgraded tot een 3.5 CSL met de nieuwste Schnitzer motor die toen beschikbaar was. Cancian reed met de auto in race evenementen tot 1976.
In 1979 verkocht de Duitser de auto aan Peter Herke in Californië, die besloot ‘m te upgraden zodat de vierwieler kon meedoen aan de IMSA Series. Herke paste de auto grondig aan en veranderde de BMW in een krachtige CSL. Daarna werd de BMW opgeslagen en niet meer gebruikt tot 1992.
Uiteindelijk belandde de auto via verschillende omwegen in 2015 bij een bekende verzamelaar, die de auto volledig liet reviseren, inclusief nieuwe ophanging, remmen en motor. En nu staat de BMW 3.5 CSL Group 2 bij ArtAndRevs te koop.
Nederlands tintje
De BMW 3.5 CSL Group 2 ‘Batmobile’ is niet zomaar een BMW. De auto in kwestie heeft namelijk ook een deel van zijn leven doorgebracht in de Rotterdamse haven. Het scheurmonster is namelijk vervoert van Mönchengladbach naar Rotterdam. Zo heeft Nederland ook een klein aandeel gehad in de rijke historie van deze auto.
Bekijk de foto van het transportbewijs hieronder:
Specificaties en prijskaartje
De BMW 3.5 CSL heeft een dikke 500 pk, tot 3,5 liter opgeboorde zes-in-lijn in het neusje liggen. Een auto met zulke specificaties en historie is natuurlijk bakken met geld waard. De prijs zal dan ook geen meevallertje zijn. Wil jij weten hoeveel deze wagen kost? Dan moet je even aankloppen bij de autodealer ArtAndRevs, de prijs is namelijk alleen op aanvraag beschikbaar bij de dealer.