Entertainment

Game-uitgever hint op betalen per uur voor GTA 6

GTA 6

Na meer dan tien jaar wachten, gebeurt het toch echt: GTA 6 komt volgens dichterbij. Er kwam veel positieve feedback op het nieuws die Rockstar had gedeeld, maar het was niet allemaal hosanna in den hoge. Zo is er zelfs een gameproducent die suggereert dat men per uur moet betalen voor GTA 6.

GTA 6 eindelijk zo ver

Na jaren gewacht te hebben is het bijna eindelijk zo ver, de release van GTA 6 staat naar verluidt gepland voor 2024. Al meer dan tien jaar geleden kwam de laatste versie van het spel uit, GTA 5. En na miljoenen comments en memes gezien te hebben over de zesde editie komt hij toch eindelijk uit. Velen dachten dat het nooit meer zou gebeuren of dat het nog véél langer zou duren, maar de fans zijn in ieder geval superenthousiast over de release. Toch werd dat enthousiasme iets getemperd toen Strauss Zelnick, een game-uitgever, een opvallende uitspraak deed. De baas van de uitgever van GTA 6, Take-Two, heeft gesuggereerd dat games geprijsd zouden moeten worden op basis van de gespeelde uren, dus ga maar alvast veel werken voordat het spel uitkomt.

Betalen per uur voor GTA 6

De eerste trailer van GTA 6 is ook bijna te verwachten. Rockstar heeft aangekondigd dat ze in begin december een voorproefje van het spel zullen laten zien. We weten nog niet precies wanneer, maar de 8e tijdens The Game Awards is een goede gok. Wat betreft de prijs van het spel: het gaat waarschijnlijk zo’n zeventig dollar kosten, de standaardprijs voor de meeste nieuwe AAA-games tegenwoordig. Tijdens een recent praatje met investeerders zei de grote baas van Take-Two, Strauss Zelnick, dat hij vindt dat de prijs van dure videogames omhoog zou moeten als ze langer zijn. “In termen van onze prijsstelling voor elk entertainmentproduct, is de kern van de zaak de waarde van het verwachte entertainmentgebruik, wat wil zeggen de waarde per uur vermenigvuldigd met het verwachte aantal uren plus de eindwaarde die door de klant wordt waargenomen bij bezit, als de titel in eigendom is in plaats van gehuurd of geabonneerd,” zei hij op de meest verwarrende manier mogelijk. Moet je straks écht per uur betalen? En hoeveel dan?

Hoeveel gaat GTA dan kosten?

Niet alle vragen kunnen beantwoord worden, want Zelnick lijkt te denken dat het model waarbij je per uur betaalt momenteel niet haalbaar is, althans niet op dit moment, en zijn conclusie lijkt eigenlijk redelijk: “Dat betekent niet per se dat de industrie prijsstellingskracht heeft, of wil hebben. Er wordt echter veel waarde geboden, en kijk, het is onze strategie om veel meer waarde te leveren dan wat we consumenten in rekening brengen, dat is altijd onze strategie geweest. Er zijn maar heel weinig prijsverhogingen geweest in de branche. De prijsverhoging naar bijvoorbeeld 70 dollar voor bepaalde toonaangevende producten (in 2022) was de eerste prijsverhoging in vele jaren na vele generaties. Dus ik denk dat we consumenten geweldige waarde bieden.:

Opvallend is dat Zelnick in geen van zijn opmerkingen onderscheid maakt tussen singleplayer en multiplayer, wat aangeeft dat dit meer een gedachte-experiment is dan een hint naar aankomende prijswijzigingen. Dus eigenlijk suggereert hiermee Zelnick niet dat videogames per uur geprijsd moet worden. Hij houdt slechts en betoog over dit verdienmodel, omdat videogames doorgaans langere vormen van entertainment zijn. Hij vindt dan ook dat ze op een ‘per uur’ basis een betere waarde bieden dan andere vormen van entertainment. En dat is iets wat belangrijk zal zijn wanneer klanten zich bewust zijn van hun uitgaven. Het kan dus zijn dat in de toekomst dit wel eventueel zou kunnen gebeuren, maar gelukkig geldt dat nog niet voor GTA 6.