Technieken om benzine te besparen: opfrisser en bewustwording
Rijden in Nederland is een voorrecht als het op de infrastructuur aankomt. Natuurlijk is het geregeld kei-druk op de weg, maar in vergelijking met de rest van Europa, hebben wij het goed voor elkaar wat wegen betreft. Maar financieel-gezien? Niet zozeer. Zeker nu de prijs aan de pomp schrikwekkende proporties aanneemt, zijn technieken om benzine (en dus geld) te besparen iets waarmee je nog enige tegengas kunt geven. Hieronder een opsomming van de beste manieren om brandstof te besparen als je dan toch de auto pakt!
1. Zorg dat je auto goed onderhouden is
Om te beginnen met, en dat kost in principe niets aan de pomp, de bandendruk. Raadpleeg je onderhoudsboekje, het bekende Google, of desnoods je garage/dealer voor de juiste bandendruk voor je type auto. De banden verliezen namelijk gaandeweg druk. Zeker als ze te zacht zijn, maak je meer contact met het wegdek. Hierdoor ontstaat meer wrijving en kost het je letterlijk meer energie (en dus geld) om vooruit te komen.
2. Accelereer voorzichtig
Dat scheelt namelijk enorm in de hoeveelheid benzine die de motor in een scheut opslurpt. Als je een schakelbak hebt, is de regel dat een versnelling (of twee) hoger optrekken zuiniger is.
3. Behoud een constante snelheid
Elke keer als je het momentum verliest, moet je namelijk gas bijgeven. Dat is alles behalve een goede techniek om brandstof te besparen. Cruisecontrol in je auto? Waardevol op de snelweg met name, waar een constante snelheid de modus is. Cruisecontrol anticipeert heuvels echter erg laat, waardoor die extra geschikter is voor de ‘platte landen’.
4. Pak zo nu en dan de slipstream
Hoe jij een weg baant door het verkeer en de mate waarin je vooruit anticipeert, behoort ook tot technieken om benzine te besparen. Sommige mensen snappen dit en dat zie je aan hun rijgedrag. Er is dus niets mis met een sweetspot vinden tijdens je snelwegrit – iemand die je constant kunt volgen als het ware. Ook af en toe een slipstream pakken, door aan te sluiten in een ‘gat in de lucht’ dat een voorganger slaat, bevordert economischer rijden.
5. Aerodynamica is key
En wat ook geldt: hoe harder jij gaat, des te harder je auto moet duwen door de toenemende luchtweerstand. Nu is dat niet zo een probleem bij lage snelheden, maar de weerstand neemt exponentieel toe bij aanzienlijk hogere snelheden. Wat daarbij meer telt: de aerodynamica van de auto. Een ‘vierkante’ doos op wielen – je raadt het al – die is daar geen ster in, evenmin dat die gemaakt is voor hard rijden.
6. Rollen, rollen en nog eens rollen
En tot slot één van onze favoriete technieken om brandstof te besparen: coasting. Het is zó effectief, dat Formule 1-coureurs hier vaak een beroep op doen om benzine te besparen. Moeilijk? Alles behalve. Anders gezegd: coasten is hetzelfde als de auto laten uitrollen. In plaats van lang gas te geven tot de stoplichten of bocht en dan te remmen, laat je het gaspedaal zo vroeg mogelijk los, waardoor de auto als het ware uitrolt. Veel tijd ga je er niet door verliezen als het licht op rood staat bijvoorbeeld… Je portemonnee, daarentegen, zal je dankbaar zijn!
Zuiniger rijden is ook veiliger rijden!
Alles bij elkaar is het bovenstaande geen hogere wiskunde, maar vooral een opfrisser en een bewustwording. Alle beetjes helpen. Moderne auto’s geven soms zelfs een real-time weergave van je verbruik – en dat helpt ontzettend. Vooral als je het bovenstaande als een spelletje benadert, is het een prima bezigheid. En je gaat er een stuk bewuster door rijden en daarmee veiliger! Allemaal pluspunten dus.