Heb je net een leuke wagen aangeschaft, dan is een van de dingen die je ongetwijfeld mee gaat maken een lekke band. Natuurlijk gebeurt het nooit op het moment dat het uitkomt en dus heb je twee keuzes. Je kunt wachten op de pechwagen van de ANWB, Route Mobiel of Blij dat ik rij. De gemeenschappelijke factor is het prijskaartje. Ondanks de uitstekende service van de hulp bij pech onderweg, is het niet gratis. Toch kun je jouw band bijna gratis vervangen door het zelf te doen.
Band vervangen
Een lekke band vervangen is geen alledaags klusje, vandaar dat de meeste automobilisten er tegenop zien. Op zich logisch, maar eigenlijk is er geen reden voor. De band kun je namelijk in elf eenvoudige stappen zelf vervangen. Zorg er in ieder geval voor dat je wagen veilig staat en indien mogelijk op een vlakke ondergrond. Vergeet ook niet om het (verplichte) fluorescerende hesje aan te trekken
Zoek een veilige plek
Logischerwijs is het slim je af te vragen waar je de band het beste kunt vervangen. Zorg dat je geen ander verkeer hindert en zelf geen gevaar loopt tijdens het verwisselen. Haal voor je eigen gemak de reserveband uit de auto voordat je de wagen verder klaar maakt voor de pitstop.
De eerste versnelling
Door de wagen in de eerste versnelling te zetten blokkeer je de wagen. Heb je een automaat, zet hem dan op de ‘p’-stand.
De handrem
Het klinkt vanzelfsprekend, maar de handrem is zeker essentieel als je niet wil dat de wagen er spontaan vandoor gaat.
De gevarendriehoek
Wellicht net zo vanzelfsprekend als het vorige punt, maar waarschuw ook andere weggebruikers door de gevarendriehoek op minstens 30 meter van je wagen te plaatsen.
De bouten losdraaien
Nu begint het echte werk van het band vervangen. Het klinkt heel alsof je een stap overslaat, maar in dit stadium kun je de bouten al iets losdraaien. Draai in ieder geval niet naar rechts, dan komen ze namelijk nog strakker vast te zitten. Krijg je ze niet los, gebruik dan je voeten om een begin te maken. Draai ze er nog niet helemaal af, dat komt pas later.
Het gebruik van de krik
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, kun je niet spontaan aan de slag gaan met de krik. In de handleiding van je auto staat aangegeven waar dat wel kan. Krik de wagen omhoog tot het wiel los komt van de grond.
Draai het wiel los
De bouten had je in stap 4 iets los gedraaid, nu kun je ze helemaal los draaien. Goede tip: leg ze bij elkaar zodat je ze niet kwijt kunt raken.
Het wiel verwijderen
Als je alle stappen correct hebt opgevolgd, is het een kleine moeite om het wiel te verwijderen. Doe dit met beide handen en gebruik bij voorkeur werkhandschoenen zodat je handen relatief schoon blijven.
Het nieuwe wiel plaatsen
Het reservewiel kun je nu uit de bagageruimte halen en installeren. In veel gevallen in het een kwestie van een beetje wrikken om het goed op de plaats te krijgen. De kans is groot dat je de wagen iets hoger moet opkrikken omdat de nieuwe band al is opgepompt.
Draai de bouten aan
Heb je het nieuwe wiel goed opgehangen, dan draai je nu de bouten aan. Dit hoef je nog niet heel strak aan te draaien, zolang de bouten maar voldoende grip hebben.
Laat de wagen iets zakken
De makkelijkste stap: laat de wagen zakken zodat alle vier de wielen contact maken met de grond. Heb je de wagen volledig op grond, verwijder dan de krik.
Draai de bouten aan
Hoera! Het band vervangen is bijna gelukt. Je kunt nu de bouten strak aandraaien met de moersleutel en alles goed vastzetten. Draai het met de klok mee en geef het desnoods wat meer kracht door de voeten te gebruiken.