Je autotank volgooien mag dan een van de fijnste gevoelens van een autobezitter zijn, echt slim is het niet bij een graadje of 30. Dat is wat de Duitse automobielvereniging KS ons duidelijk maakt. Aangezien ze in Duitsland nogal verzot zijn op hun brute auto’s waren wij zeer gealarmeerd door dit nieuws. Dit moet wel een zeer serieuze zaak zijn niet?
Niet je autotank volgooien
Hoe komt het dat je autotank volgooien bij tropische temperaturen niet zo handig is? Nou, om te beginnen wordt benzine/diesel onder de grond opgeslagen bij een temperatuur van zo’n 5 tot 10 graden. Net zoals bij vrijwel elk materiaal wordt het volume groter naarmate de temperatuur stijgt. Stel dat jij je tank maar voor 97 procent vol gooit, is er waarschijnlijk geen probleem. Het is namelijk zo dat bij een temperatuurverschil van 20 graden de benzine zo’n 2 procent uitzet. Stel je gooit je tank letterlijk tot de nok toe vol, dan zou het kunnen dat je tank op knappen staat (in het ergste geval). Bij warm weer moet je dus naast de hoeveelheid drinken die je meeneemt, ook je hoeveelheid brandstof in de gaten op pijl houden.
Worst case scenario
Als je door de warme buitenlucht rijdt dan kan er brandstof uit de tankopening kunnen lekken. Buiten het feit dat dit niet echt fantastisch is voor de omgeving of milieu, kan het ook zorgen voor beschadiging van de lak of de bodembescherming van je voertuig. Stel dat er brandstof op je hete uitlaat terecht komt, dan kan er zelfs brand ontstaan. De mensen van automobielvereniging KS aanraden is dat je moet stoppen met je autotank volgooien. Stop direct als het vulpistool afslaat, voeg geen brandstof meer toe. Onthoud; bij een tank van 50 liter betekent een verschil van 2% maar liefst 1 liter meer dan ‘vol’. Zo veel brandstof op je auto lekken moet je niet willen.