Zijn je laatste drie auto’s afkomstig van de zelfde autofabrikant? Dan is bij jou, net als bij veel anderen, sprake van oer Hollandse merkentrouw. Want waarom zou je voor een nieuw merk gaan als de vorige wagen zo goed beviel? Precies hier is onderzoek naar gedaan, want bij welk automerk is deze trouw het grootste?
Het kiezen van een automerk
Je hebt twee soorten mensen. De eerste rijdt om de zoveel jaar een nieuwe wagen en hupt daarbij van merk naar merk, nog sneller dan die ene vriend van dranksoort switcht tijdens een avond stappen. De andere persoon heeft ooit een eerste wagen gekocht die goed beviel en is sindsdien wel voor de nodige upgrades gegaan, maar heeft de keuze altijd gekaderd tot zijn vertrouwde automerk. Een onderzoek van Automotive en onderzoeksbureau EDM zochten uit bij welk automerk de trouw het grootst is.
Het trouwste merk is..
Mazda. En de kans is groot dat dat niet het merk was dat jij voorspelde. Blijkbaar zijn de mensen die een Mazda aanschaffen zodanig tevreden met hun wagen dat er in maar liefst 83% van de gevallen bij een nieuwe wagen voor hetzelfde automerk wordt gekozen.
De top 5 automerken
Volgens het onderzoek is de merkentrouw niet heel erg veranderd de afgelopen jaren. Zo stond Mazda vier jaar geleden ook al op nummer één. De stijging in loyaliteit is bij Mazda echter niet het grootste, die ligt bij een ander automerk vele malen hoger. In de afgelopen vier jaar is de merkentrouw bij Toyota namelijk het hardste gestegen het hardste gestegen.
De top vijf wordt verder gevuld met Toyota, dan Volvo en sluit af met BMW en Renault. Wat betekent dat het merk met de meest asociale weggebruikers niet terugkomt in deze top 5.
Er wordt ook veel overgestapt
Naast de merkloyaliteit is er ook gekeken naar welk automerk er wel wordt overgestapt als de trouw niet aan de orde is. Dit geeft leuke inzichten in het koopgedrag van de Nederlandse automobilist.
Zo blijkt een BMW-rijder bij een overstap vaak te kiezen voor Volvo en deed een groot deel van de nieuwe Renault-bezitters afstand van een citroën, Ford, Nissan, Open of Peugeot. Mensen die besluiten hun Renault te laten staan komen vaak bij het Koreaanse automerk Kia uit. Tot slot ruilen Volkswagen-rijders hun wagen het meest in voor een Seat.