Cars & Bikes

Zo kun jij zien of je autobanden toe zijn aan vervanging

autobanden vervanging

Je autobanden moet je zo nu en dan verwisselen. De één is wat vaker op de weg dan de ander, dus hoe kun je nou precies zien of je autobanden toe zijn aan vervanging? Wij leggen het haarfijn uit.

Hoe kun je zien of je autobanden toe zijn aan vervanging?

Soms weet je niet precies of je autobanden nu al aan vervanging toe zijn. De één verslijt zijn banden namelijk sneller dan de ander. Wil je het beste uit je banden halen? Dan moet je zorgen dat ze altijd voldoende zijn opgepompt, dat je niet te snel rijdt en dat je ze niet overbelast. Maar ook dan verslijten de banden na een tijdje. Hoe kun je nou zien dat je autobanden aan vervanging toe zijn?

Profieldiepte

We beginnen maar gelijk met het belangrijkste. Aan de profieldiepte kun je precies zien of je autobanden al toe zijn aan vervanging. Autobanden moeten minimaal een profieldiepte hebben van 1,6 millimeter. Je kunt zelf checken of je profieldiepte nog goed is. Dit doe je door naar de Tread Wear Indicator (TWI) te kijken. Dit zijn de kleine rubberen blokjes in de hoofdgroeven met de letter TWI erbij. Wij raden je aan om zomerbanden te vervangen bij een profieldiepte van 2 millimeter en winterbanden bij 4 millimeter. Rijd je met banden onder de minimale profieldiepte dan ben je een groot gevaar voor jezelf en voor andere weggebruikers omdat je een stuk minder grip hebt. Bovendien loop je ook risico op een flinke boete.

Afwijkende slijtagepatronen

Het is ook verstandig om je banden te vervangen als je afwijkende slijtagepatronen ervaart. Wij leggen de afwijkende slijtagepatronen uit en vertellen ook meteen wat de oorzaak ervan is.

  • Slijtage in het midden van het loopvlak (holle slijtage): Wordt veroorzaakt door een te hoge bandenspanning.
  • Slijtage aan de schouders van het oppervlak (ronde slijtage): Wordt veroorzaakt door een te lage bandenspanning.
  • Sporingslijtage: De band is schuin afgesleten over de gehele oppervlakte. Kan veroorzaakt zijn door slippen.
  • Ouderdom en scheuren: De band zit te lang onder de auto en het gaat scheuren.
  • Slijtage in facetvorm: Wordt vaak veroorzaakt door een verkeerde afstelling van de auto.
  • Vervormingen: Kunnen veroorzaakt worden door het raken van obstakels.