Nieuwe banden
Het bedrijf Nokian uit Finland heeft een vierseizoenenband ontwikkeld die maar liefst 130.000 kilometer mee zou moeten gaan. Dat is twee keer zo lang als de levensduur van de gemiddelde autoband die op dit moment beschikbaar is, en je hoeft in de seizoensovergang niet van banden te wisselen. Daarbovenop heeft het Amerikaanse bedrijf Goodyear de concepten klaarstaan voor een band waar je maar liefst 500.000 kilometer op kan autorijden.
Realistisch?
De grote vraag is of deze banden überhaupt wel uit zullen komen, aangezien dit financieel niet gunstig zou uitpakken voor de bandenindustrie. Zoals eerder vermeld, worden er over de hele wereld miljarden per jaar uitgegeven aan het vervangen van banden door slijtage en seizoensverandering. Op het moment dat dit minder frequent nodig is, zal de bandenindustrie logischerwijs op zijn gat vallen dankzij zijn eigen nieuwe innovaties.
De nieuwe banden
Er zijn drie oorzaken waardoor je banden slijten. De eerste en voornaamste reden is dat het profiel van de band opraakt. Een verse band heeft zo’n 1 cm profiel; zodra de dikte van het profiel onder de 2 mm komt, is de band aan vervanging toe. Reden twee is schade. Een klein gaatje is meestal nog goed te plakken, maar zware schade is vaak reden tot vervanging van de band. Tot slot hebben we compoundverlies. Mocht het profiel van je band nog in orde zijn, maar is het rubbermengsel van de band weggesmolten door constante blootstelling aan uv-straling of door je rijgedrag, dan is de band ook aan vervanging toe.
De nieuwe grote doorbraak waardoor banden langer meegaan, kan ervoor zorgen dat al deze drie situaties minder snel voorkomen, dankzij aramidevezels. Aramide heeft een lage dichtheid, hoge sterkte, hoge hittebestendigheid en uitstekende hechting op rubber, waardoor het de ideale versteviging is voor een autoband. Momenteel wordt aramide al veel gebruikt in autobanden, maar dit gebruik wordt alleen maar meer en efficiënter.