Mocht je denken dat het kopen van een nieuwe auto een zaak van lange adem is, probeer hem dan ook maar eens goedkoop te verzekeren. In veel gevallen ben je een behoorlijke premie verschuldigd als het je eerste auto is. Mocht je daarnaast ook nog eens in een minder veilige buurt wonen, dan betaal je nog meer. In Engeland hebben de heren van de verzekeraars echter een nieuwe truc bedacht om nog meer te verdienen: daar betaal je nog eens extra als je jouw auto wil tunen.
Je auto tunen of juist niet
De Britse wet zit leuk in elkaar voor autobezitters. Ga je iets aan je bolide veranderen, dan ben je verplicht dit te melden bij je verzekeraar. Dat betekent dus ook dat je het moet melden als je sierstrips hebt aangebracht of je de ramen hebt laten blinderen. Volgens de vergelijkingssite MoneySupermarket is het aanbrengen van sierstrips niet echt slim. In het slechtste geval gaat de verzekeringspremie dan met zo’n 9 procent omhoog. Als je daar dus 50 euro per maand aan je verzekering kwijt bent, dan is dat al snel 50 euro wat je op jaarbasis extra betaald. Mocht je die geblindeerde ramen toch wel erg graag hebben, dan gaat je premie met 16 procent omhoog en een sportief luchtfilter kost je zo’n 25 procent extra. Zo wordt je auto tunen een dure grap.
Een veilige(re) auto is automatisch duurder
Mochten bovenstaande premieverhogingen je al vreemd in de oren klinken, hou je dan even vast. De Engelse verzekeraars zijn – hoe gek het ook klinkt – niet echt dol op slimme automobilisten. Heb je bijvoorbeeld de verkeersveiligheid hoog in het vaandel staan en wil je betere remmen in je wagen hebben, dan gaat je dan ook een hogere premie opleveren. Dat kan zelf zorgen voor een verzekeringspremie die zo’n 36 procent hoger is. Ook het creatief rommelen met de topsnelheid door het plaatsen van een turbo of supercharger maakt de verzekering niet goedkoper. Reken in dat geval gerust om een stijging van 136 procent. Ook een rolkooi kan rekenen op een verhoging van 41%, net als bredere wielkasten. Spoilers daarentegen verhogen je premie met 23 procent en wil je een trekhaak, dan betaal je gewoon 20 procent meer voor je verzekering. Dat maakt Engeland niet bepaald een paradijs voor mensen die hun auto – op welke wijze dan ook – willen tunen.
De reden
We zullen het je niet kwalijk nemen als je niet snapt waarom de verzekeringspremies gaan stijgen als je je auto wil tunen. Voor de verzekeraars is het echter bijzonder logisch. De gewenste verbeteringen, zo redeneert men, verandert het rijgedrag van de wagen waardoor de kans op ongevallen toeneemt. Een andere reden is dat het opleuken van je wagen juist zorgt voor meer aantrekkingskracht op het dievengilde. Bovendien stelt men dat zo’n vrijwillige upgrade de wagen duurder maakt waardoor het logisch is dat de verzekering ook duurder wordt. Voorlopig zijn we blij dat de Nederlandse verzekeraars nog niet zo gek zijn.