Helaas neemt Audi met de nieuwe RS5 afstand van de V8 motor. Deze wordt vervangen door een 2,9 liter biturbo V6, die we onlangs zagen in de nieuwe Porsche Panamera. De RS5 heeft net als de modellen met V8 450 pk, maar het draaimoment steeg van 430 Nm uit de oude 4.2 V8 naar 600 Nm in deze 2.9 V6. Dat is voldoende om de rode Audi in 3,9 seconden naar de 100 te doen sprinten.
De woeste Audi RS5
Ondanks dat de RS5 iets breder is dan we gewend zijn is hij toch wat kilootjes verloren, mede door de gigantisch zware V8 motor natuurlijk. Het standaard model is voorzien van een 8-traps automaat. Bij de performance-modellen van de RS5 valt op dat ze grote luchtroosters aan weerszijden hebben, die worden verbonden door een carbon sierstuk dat onder de grille doorloopt. Ook aan de zijkant van de auto zitten donkergekleurde delen. Vertrouwde elementen zoals de dubbele ovale uitlaatpijpen bleven behouden. Aan de andere kant zien we dat de kenmerkende zilverkleurige spiegelkappen in het demomodel vervangen zijn door carbon omhulsels, ook bruut!
Wij reden in de Audi RS6 Performance Dynamic Edition en het was geweldig!
Bron: Autobahn